Inte lätt att vara ny.

Med tanke på mottagandet för Mass Effect 1-3 var betygen för Mass Effect: Andromeda något av ett isdopp. Den uteblivna succén för Biowares omstart av rymdsagan ser nu ut att få konsekvenser: spelserien ska ha pausats och utvecklaren Bioware Montreal ha gjorts om till en supportstudio för företagets andra spel.

Det är Kotaku som publicerar uppgifterna, och de kommer från fyra olika källor, skriver man. Nedskalningen och omflyttningen hos Bioware Montreal behöver inte betyda att Mass Effect-serien är död, och det finns inga uppgifter om att anställda ska ha fått lämna företaget. Det kan också vara en naturlig nedskalning efter att ett stort projekt är avslutat.

EA har kommenterat Kotakus uppgifter med ett pressutskick som bekräftar att folk flyttas runt mellan olika studior. I övrigt är allt guld och gröna skogar på det där sättet som raserar alla eventuella tvivel om att det är en pressrelease man läser.

Klicka för mer information

Our teams at BioWare and across EA put in tremendous effort bringing Mass Effect Andromeda to players around the world. Even as BioWare continues to focus on the Mass Effect Andromeda community and live service, we are constantly looking at how we’re prepared for the next experiences we will create.

The teams in EA Worldwide Studios are packed with talent, and more than ever, we are driving collaboration between studios on key projects.

With our BioWare and Motive teams sharing studio space in Montreal, we have BioWare team members joining Motive projects that are underway. We’re also ramping up teams on other BioWare projects in development.

There will be much more to come from BioWare in the years ahead.

Mass Effect: Andromeda var Montreal-studions första egna fullskaliga projekt. Studion bildades 2009 för att göra dlc till de först Mass Effect-spelen.

Biowares huvudstudio och högkvarter ligger i Edmonton, Kanada, och det är den som gjort såväl Mass Effect 1-3 som RPG-klassikerna Dragon Age: Origins, Neverwinter Nights och Star Wars: Knights of the Old Republic. För närvarande jobbar man på ett helt nytt varumärke som påstås gå under arbetsnamnet Dylan. Det har spekulerats i att det kommer avtäckas på E3-mässan nu i juni, men så sent som i går sa EA att releasen flyttats fram och därmed är det oklart om det blir någon visning nästa månad.

Ledsnade efter ett 20-tal timmar. Har spelat trilogin många gånger men det här orkade jag inte. Som någon sa innan, var samma med DA 2. Det behöver inte vara ett dåligt spel bara för det, men inte min smak. 13/05 Japp, det var stela animationer vid släpp. Men nu efter ett par patchar är det betydligt bättre. 1.06 släpptes för någon dag sedan. Gick i mål på PS4 pro med ca: 133 timmar i spelet. Har inte haft den upplevelse av spelet som videon @Barkbiten refererar... 12/05 Jag förstår seriöst inte den här extremt dåliga kritiken dom får.... Jag tycker personligen att ME:A va ett väldigt roligt spel. Det fanns saker som kunde gjorts bättre helt klart men vilka spel idag är felfria? Att försöka mäta sig med ME trilogin och... 12/05 de kanske borde anställt duktiga utvecklare istället för politiska aktivister 12/05 Du snackar skit och det vet du. Inte ens tillsamans har ME trilogin så mycket buggar som Andromeda. Fattar inte att folk tycker det är försvarbart när det dycker upp buggar och glitches varje halvtimme (såvida man inte kör runt i mako 24/7) och annan... 12/05 ME:A hade en del problem men att hänga upp sig på ansiktsanimationerna är som att inte se skogen för alla träden. I förhållande till spelets storlek och innehåll är buggarna ganska få. Problemen var lika förkommande i flera av Biowares andra spel men... 11/05 Tycker fortfarande att Bioware skulle satsa på TV-serier. Både original ME och Kotor skulle bli fantastiska TV-serier med rätt budget & folk. Till och med SWTOR skulle kunna bli en bra grej även om jag het tappat all form av intresse för "spelet". 11/05 Reapers var intressanta fram tills man fick reda på deras "anledning", jag sitter då hellre med en clear-cut villain med tydliga riktlinjer om vad denne vill och leverera uttryckt artikulation. Reapers skröt om hur otänkbart deras agenda är och hur det... 11/05 Problemet med MEA kan ju delas upp i olika delar. Dels den tekniska biten med ett ofärdigt spel; ansiktsanimationer från klass 4b i Grängstad, fula karaktärer, massvis av buggar och trasiga quests etc. Dessa problem kan ju lösas, och har så gjorts till... 11/05 Du antar mycket och har fel i dina antaganden. Jag har helt enkelt inte upplevt några av buggarna du beskriver förutom glosögonen i konversationer och detta har fixats i en patch. Jag anser även att röstskådespeleriet är i klass med det i den gamla tril... 11/05
Skicka en rättelse