Statistik över hur ont det gör att bli skjuten av olika vapen och hur mycket hjälmar och västar hjälper.

Det går att överleva i Battlegrounds utan att avfyra ett enda skott men för att öka dina chanser är en bra bössa och ett par lager kevlar att rekommendera. Det har dock varit lite oklart exakt hur många skott du behöver träffa för att sänka din motståndare och hur olika västar och hjälmar hjälper dig att överleva.

Genom att få tillgång till specialservrar har Jackfrags genomfört en rad experiment (det vill säga skjuta någon jättemånga gånger, for science!) för att få fram statistik för olika scenarion. Han upptäckte bland annat att automatkarbinen AKM kan sänka en oskyddad motståndare med bara ett skott mot huvudet på avstånd medan M16 krävde två. Han slog också hål på myten om att ljuddämpare påverkar skadeverkan.

Jackfrags var dock lite spretig vad det gäller olika datapunkter men genom att se hur olika västar och hjälmar skalar upp skyddet kan vi göra vissa antaganden. I videon påstår han också att UMP och Vector kräver ett mer skott i ett oskyddat bröst för att döda en fiende men säger och visar samma antal som automatkarbiner, det vill säga 3 stycken.

Han är också tydlig med att spelet fortfarande är under utveckling och statistiken kan komma att ändras i framtiden. För närvarande är det här dock väldigt nyttig information för alla som jagar lite kyckling till middag.

Närstrid, huvudskott

Utan skydd

LV1-hjälm

LV2-hjälm

LV3-hjälm

M16

1

2

2

3

UMP/Vector

2

3

Kar98

1

2

M24

1

2

AWM

1

Närstridd, kroppsskott

Utan skydd

LV1-väst

LV2-väst

LV3-väst

M16

3

4

5

6

AKM

3

SCAR-L

3

UMP/Vector

3

7

AWM

2

Avståndstrid, huvudskott

Utan skydd

LV1-hjälm

LV2-hjälm

LV3-hjälm

M16

2

3

AKM

1

SCAR-L

2

AWM

1

Avståndsstrid, kroppsskott

Utan skydd

LV1-väst

LV2-väst

LV3-väst

M16

6

AWM

2

@edgren: Nog helt enkelt för att designern tycker att det är det roligaste upplägget =) 19/05 @breahl: Hehe, kul att du gillar dem. Skulle inte bli förvånad om det blir en lunchstream idag. 19/05 @Carl Johansson-Sundelius: Mer BG livestreams! Eftersom jag själv inte har spelet är dom underhållande att se på. :) 18/05 Fast det är ju inte en milsim, det är ju ett competitive battlegrounds/battle royale spel. Ska vi inte lägga till dörrhandtag med som man måste ta i istället för att bara trycka på "F" på dörren? Blir det inte ett lager till med realism då? Mer realism... 18/05 som jag vet om finns det redan nu custom matches som du kan ställa in saker i typ vilka vapen ska spawna etc etc etc. undra om du kan ändra skada? 18/05 Battlegrounds är redan ett realistiskt spel, gällande grafiken, vapenhanteringen och andra, liknande detaljer. Så varför inte realistisk fysik och skadesystem? Varför ska man blanda in arkadiska ämnen i ett annars realistiskt system? Har aldrig förstått... 18/05 Om jag förstått rätt så kommer det modstöd när det väl går ur Early Access. Kommer definitivt komma moddar med hardcore mode och first person osv. 18/05 I bästa fall får man nog en "hardcore mode" ,dom kommer släppa first person only servers. så kommer ej förvåna mig om dom gör hardcore mode servrar. 18/05 Enligt mig kvittar typ all denna info. Förutom typ SMG long range är dålig typ. Vilket vapen som är bäst etc enligt mig är allt pågrund av vad du föredrar. Enligt mig finns inget "bästa " vapnet. alla vapen är bra beroende på vad du gillar bäst. Många... 18/05 Trist när spel som PUBG bryts ned till statistik om var man bör landa, vilka vapen man bör välja etc. Ett spel som verkligen inte gynnas av en meta. 18/05
Skicka en rättelse