Hur lyckades egentligen Creative Assembly hänga ett helt spel på ett enda datorstyrt monster?

Det är inte ofta man utbrister "jäklar vilken bra AI!" under spelsessionerna, det brukar snarare vara tvärtom. De fastnar i miljöerna, tar idiotiska beslut eller helt enkelt slutar fungera. Därför var det många som var extra oroliga när strategimästarna Creative Assembly skulle släppa ett förstapersonsspel som lutade sig tungt på att en enda fiende skulle försöka utmanövrera dig. Många är dock överens om att Alien: Isolation lyckades på många sätt.

I en kvartslång video försöker Youtube-kanalen AI & Games analysera vad det var som gjorde att de lyckades och inleder med att förklara hur många designregler spelet bröt mot. Som att fiender måste gå att dödas, och absolut inte får döda dig på bara ett slag.

Klart sevärd om du är en gnutta intresserad av speldesign och AI.

* Uppdatering: Fick ett par bra tips kring designen via vår Facebook-sida i form av två GDC-snack. Det första heter "Building fear in Alien: Isolation" och det andra är inbäddat nedan.

Jag håller med också, den visste i princip var du var trots att du inte avslöjat dig, var sjukt spännande till en början men blev mest enformigt och avtrubbande, tyckte spelet var alldeles för långt. Gillade att man inte kunde väsnas i micken om man vil... 23/05 Håller med om vad flera här säger, det hade varit bättre om Alien inte var så klistrad runt spelaren i längre sektioner. Jag tröttnade på spelet då det kändes som att Alien fuskade eftersom den alltid var i närheten av mig när det fanns massor av andra... 22/05 En riktig pärla, så otroligt unikt spel. Tänk om bara fler spel kunde ha en sådan intressant AI. Typ enda spelet jag varvat 3ggr och tagit alla achievements, trophies blabla etc. Grafiken och ljudet är också spot on. Storyn gillade jag också som tusan.... 22/05 Jo kollar man videon om AI't så förstår man hur de jobbat. Men jag skulle nog blivit ännu mera skraj om Alien försvunnit under flera av delarna i spelet och sedan kommit tillbaka. Det hade gett mer skräck än att den alltid är där under vissa segment.... 22/05 Bra spel, fast med tiden så minskade den första spänningen av att jagas av en alien och ersattes av frustration/irritation. Jag älskar att utforska i spel och det var härliga miljöer i just "Isolation", så det här med att konstant gömma sig, smyga vidar... 22/05 Ett av mina favoritspel till PS4. och det bästa skräckspelet som gjorts hittils. 22/05 Jag pallade nog, men inte när jag provade med en Oculus Rift (DK2 som min son hade på den tiden, tyvärr sålde han den), det var en skillnad! Vet inte om jag kan säga att missar VR delen eller ej.... 22/05 Även om jag håller med dig, så är det trots allt det som utgör Alien om man tänker på filmerna. De är inte lätt distraherbart och "klistra" sig till just dig. Sen är det nog en del av storyn att det är du och inte "alla andra" som finns på stationen.... 22/05 men din satans fegis, finns ju betydligt värre spel än aliens haha... du missar ett grymt bra spel. 22/05 De lyckades riktigt bra med spelet även om jag faktiskt tyckte det var lite väl mycket så att Alien alltid var klistrad till just dig och inte blev distraherad. Det kunde varit ännu bättre om de inte försökte hålla spänningen uppe hela tiden utan att... 22/05
Skicka en rättelse