Sa någon downgrade?

I april förra året läckte ett filmklipp från Mass Effect: Andromeda som visade en mellansekvens med en krogan samt en extremt pollenkänslig fiende. Enligt obekräftade uppgifter var denna redan då från en två år gammal kodbas men när man jämför klippet med det slutgiltiga resultatet skulle man kunna tro att det var tvärtom.

Värt att notera att denna film gjordes innan uppdateringen som släpptes för två veckor sedan som förbättrade ansiktsanimationer och ljussättningen i många scener. Det här är heller inget ovanligt problem i spelutveckling, spel som The Witcher 3 och andra stortitlar har fått utstå samma sorts kritik när tidiga trailers bjuder på mer ögongodis än det färdiga spelet.

Spelutvecklare behöver ofta skapa så kallade "vertical slices" när trailers och filmklipp ska presenteras långt innan spelet är klart. Man lyfter helt enkelt ut en sektion och lägger väldigt mycket puts på den så att den ska representera målbilden. Problemet är bara att man aldrig kan veta hur spelets yttre behöver justeras för att helheten ska fungera.

Jo, så var även min första tanke. Det jag hörde var att de skulle visa upp något imponerande tidigt och då kände sig mer komfortabla med de gamla verktygen. Den här studion gjorde ju mycket av det DLC vi såg i den ursprungliga trilogin. Det kan så klart... 27/05 @Aieth: "Det finns inga "z nivåer", allt utspelar sig på marknivå (ingen andra våning i en byggnad). Det innebär att många saker kan behandlas tvådimensionellt, man kan helt enkelt ignorera z axeln." Vägar kan ha kullar och backar. Bilar kan lätta från... 27/05 Jag tvivlar starkt på att det är gjort i unreal engine 3 när det klargjordes att alla EA spel skulle gå över till frostbyte långt innan mass effect andromeda var ens i produktionsstadiet 27/05 Det jag hört är att den där sekvensen gjordes i gamla ME-motorn, innan de började utveckla i Frostbite istället. Sen ska vi även komma ihåg (som jag tror redan nämnts) att här gjordes alla ansiktsanimationer manuellt, något man totalt frångick sen tyvär... 27/05 Tja, det man ser på avspilling, er kanskje bare juks? Dvs, animasjoner som er laget manuelt av en "animation artist". 26/05 Håller nog med föregående talare med att kalla honom flumhuvud (Om än kanske onödigt med sådana påhopp). Om det nu vara en riktig läcka så är ju denna videon något som inte skulle visas, kanske för att Bioware själva visste att de inte skulle kunna komm... 26/05 För det första håller jag inte med om detaljrikedomen, och för det andra regnar det i det gamla klippet, med andra ord är den "plastiga hinnan" du pratar om endast att de är blöta. 26/05 Det konstiga kan ju vara att det inte alls är något som finputsats för att skapa ett fint demo utan alpha gameplay som läckt, alltså var det inte meningen att någon utanför studion skulle ha sett det. Dessutom tyckte folk redan 2014 att det såg ganska... 26/05 det är en konspiration... spelföretagen gör medvetet sämre grafik å skalar ner så dom slipper arbeta med lika mycket till nästa spel dom ska släppa i serien och då kan dom säger när dom släpper andromeda "2" att vi har arbetat på att förbättra grafiken... 26/05 @KoP: föredrar du även animationerna till 2017? 26/05
Skicka en rättelse