Ska ha "investerat mycket" i nätverksstrukturen.

En av snackisarna efter avslöjandet av Destiny 2 har dels varit att PC-versionen kommer senare än konsol och att spelet inte kommer använda sig av dedikerade servrar. Den senare har väckt många känslor med tanke på att det lätt leder till fuskare – särskilt på PC-plattformen.

Bungie vill däremot försäkra att det här inte handlar om att snåla och att frågan är mycket mer komplex än vad man kan tro, menar Destiny 2:s chefsingenjör Matt Segur.

We don't use that term, because in the gaming community, “dedicated servers” refers to pure client-server networking models. Destiny 2 uses a hybrid of client-server and peer-to-peer technology, just like Destiny 1.

Däremot ska uppföljaren inte lida av host-migration-problemet som dess föregångare gjorde. Enligt honom ligger delar av servern hos dem, som i sin tur lägger mindre stress på spelarens egna nätverk. Allt som allt menar Matt Segur att de har investerat väldigt mycket rent ekonomiskt i spelets infrastruktur.

Fast då återstår frågan om hur de ska lösa problemet med de oundvikliga fuskarna på PC. Här ger Matt Segur inget konkret svar, mer än att de kommer använda sig av ”topp-hemliga strategier” för att stoppa fuskarna. Samt att deras öde kommer vara ”otäckt, brutalt och kort”.

Tack till Theade för detta #nyhetstips!
I fallet Destiny är det direkt omöjligt på grund av hur multiplayer fungerar i det spelet. Du hoppar emellan olika servrar hela tiden, och mergas in och ut ur delande spaces med andra spelare du inte känner, etc, etc, etc. Det går alltså bara inte. Sen... 31/05 Lol! 30/05 Problemet idag är att du får inga riktiga communitys. Då hade vi ju massvis med folk som var jäkligt duktiga att göra banor, utveckla egna moddar/moddsystem osv. Sådant som spelindustrin har nytta av - duktigt folk är ju svårt att hitta för dom. Det jag... 30/05 @unforg0tten och @Capitan: Alltså, spelföretagen vill ha kontroll, dom tappar detta helt om dom låter vem som helst köra sina egna servrar. Idag när hela branchen förlitar sig på olika sätt att få in pengar på EFTER att spelen släppts så måste man nog... 29/05 Håller med, det funkade hur bra som helst. Du kunde ju enbart ha fusk på om du valde att servern skulle tillåta detta men skulle det då ändå gå via Bungie's servrar så går den ju aldrig online. 29/05 Jag vet inte hur många av er som var med i början på 2000-talet? Men då hostade och administrerade vi själva våra egna servrar. Fattar inte varför det inte är så nu med? Flesta av oss har ju lina som räcker mer än väl och i regel har vi ju både en och... 29/05 Jag har inge problem med nätverkfunktionerna i Destiny på konsol nu, tror inte det blir några problem på PC heller. Skaffade senaste Destiny utgåvan o spelar på Ps4 nu, helt underbart spel. Enda dåliga är att jag inte kan sikta med handkontroll så jag... 28/05 Fortfarande, jag vet skillnaden. Citerar mitt egna inlägg "jag fick det mest till att folket kunde ha dedi servrar, inte bungie.". 28/05 Alltså kan PC folk hålla käften om dedikerade servrar already? Det är en i grunden korkad fråga om man har någon aning om hur server-struktur samt spelet Destiny/Destiny 2 fungerar. Har man inte det så borde man bara inte fråga. 28/05 Det är väll bara sandlådebarnen som sitter och gnabbas om vems pappa som är starkast (konsol vs PC). När man blir gammal nog så spelar man spelen och inte maskinen. Så jag väljer både PC och konsol för det finns fördelar/nackdelar med båda. 28/05
Skicka en rättelse