Kan misstolkas som en uppmaning.

Efter fredagens premiär för pusseläventyret Rime har producenten Cody Bradley skrivit en lång text om spelets tekniska brister och om det kontroversiella kopieringsskyddet Denuvo.

Bradley skriver utan omsvep att Denuvo används för att minska följderna av piratkopiering, och att det är det enda effektiva alternativet.

The fact of the matter is that we looked at the piracy rate on games that were very similar to RiME, and it scared us. At the end of the day, our obligation as a publisher is to protect our development team’s intellectual property to the best of our ability. Right now, Denuvo is our only effective option.

Bradley säger att Denuvo har en faktisk men liten prestandamässig påverkan påp spelet, men man har inga belägg för att DRM-skyddet är orsaken till de tekniska problem vissa haft med spelet.

The only thing that Denuvo is currently doing for us is checking to make certain that Steam’s (or Origin’s) DRM is still attached to the game. There is a small performance hit associated with this, but at this time we do not believe it is causing the problems that are currently being reported. We might be wrong. We’re monitoring the situation.

Denuvo kommer patchas bort från spelet så snart kopieringsskyddet är knäckt, vilket Bradley uppskattar tar ett par veckor.

It has always been our intention to remove Denuvo in the event of a crack. Based on other titles, we expect the protection to last two weeks, maybe three at most. We have no intentions of patching a new version of Denuvo in at that time.

De tekniska problem som rapporterats in gäller med AMD Radeon RX 580-grafikkort som sägs ha lite problem överlag, och Geforce GTX 1080-kort har problem med SSAA-anti-aliasing. Man ber alla som stött på problem att skicka utförliga rapporter till utvecklaren Grey Box.

FZ recenserar Rime senare i veckan. Det är släppt till pc, PS4 och Xbox One och lanseras senare i år till Nintendo Switch.

@Vioche: piratkopiering är företeelsen. Upphovsrättsintrånget är handlingen som är juridiskt straffbar. Stöld är det retoriska slagträet som används i brist på förnuftiga argument. 29/05 mer korrekt hade väl varit "Intrång i upphovsrätten" Stöld som jag förstår är rent juridiskt helt fel att kalla "piratkopiering" 29/05 Nog köpte du säkert några spel även på den tiden, men kopierade desto fler. Du hade förmodligen inte köpt fler spel än vad du gjorde. 29/05 Att man piratkopierade mer när man var ung gäller nog de flesta. Att utvecklare går miste om pengar pga piratkopiering tror jag dock inte så mycket på. Har man inte pengar för att köpa Rime så kvittar det ju om spelet har DRM eller inte, i slutändan så... 29/05 @Araxes: jag kanske var otydlig men menar från ett moraliskt perspektiv. Skulle det INTE gått att piratkopiera så hade jag varit tvungen att spara pengar och köpa spelet men nu "slapp" jag lägga en stor procent av det lilla inkomst man hade på den tiden... 29/05 Först menar du att de går miste om massa inkomst, men sen visar du hur det föreligger för de allra flesta som piratar - de skulle inte köpt spelet ändå. Logik. 29/05 @Gen: piratkopiering kort och gott. 29/05 Har man råd med kostnaden av Denuvo skyddet , då har man oväntat mycket pengar för att vara en "liten" utvecklare. De skulle satsat de pengarna på spelet istället och släppa det på tex GOG utan DRM. Bra spel , enkelt att få tag på och med bra pris komme... 29/05 Vad kallar du det då? 29/05 @Kleptoman: CDPR har inget DRM då de anser att bra spel säljer (utan eller med skydd, därav skippa skydd). Trots säljsiffrorna som var ruggigt bra så var även Witcher 3 ett av de mest nerladdade spelen under sin tid. Jag ser inget fel med DRM så länge... 29/05
Skicka en rättelse