Deus Ex fader berättar hur han hjälpte till att skapa genren "immersive sim".

Warren Spector har varit en stor del av spel som Deus Ex och System Shock, vilka i sin tur inspirerat några av de bästa spelupplevelserna som släppts. Prey och Bioshock är moderna exempel på en genre som kallas "immersive sim", vilken har som fokus att spelare ska kunna välja sin egna väg tack vare en spelmekanik som är öppen för flera olika möjligheter.

Enligt många var det just Warren Spector som hjälpte till att forma den typen av genre, och i hans senaste intervju med Glixel ger han sin syn på saken:

My feeling is, there are many ways to measure success. Sales numbers, review scores, awards ... all that stuff is fine. But another measure of success is influence – has what you've done changed things? System Shock and all those games made a difference, and that's way more important to me than whether I made a lot of money for somebody.

Det var under utvecklingen av Ultima VI som han förstod magin i att inte hålla spelarnas hand och låta dem själva tänja på gränserna.

I was watching testers play this area where your path is blocked by a portcullis, and you had to flip a lever to raise the portcullis and advance. The tester didn't have the telekinesis spell that you needed in order to flip the lever, and I thought he was doomed. But one of the members of his party was a talking mouse, and since the portcullis was a simulation, the mouse could actually wriggle through it and flip the lever. And I just fell on the floor. No one else in the world had ever done that! You weren't supposed to be able to do that! And I thought to myself, ‘That, that is what I'm doing for a living from now on. I'm going to make things like that happen.' That's the immersive sim right there – all because of an accident.

För närvarande jobbar han och tre andra kollegor på efterlängtade System Shock 3 (som ges ut av svenska Starbreeze). Ett team på fyra personer utgör en väldigt stark kontrast mot när han jobbade på Disneys Epic Mickey-serie, där teamet bestod av flera hundra anställda. Men enligt Spector är den mindre skalan väldigt välkomen då han vill ha personlig kontakt med alla han jobbar med.

Med tanke på senare framgångar och med nya System Shock på gång ser framtiden fortsatt ljus ut för alla spel med "gå-din-egna-väg" som designfilosofi.

Vilket är ditt favoritspel i immersive sim-genren?

Skicka en rättelse