Sällsamt stökig utveckling bakom Biowares hånade rollspel, menar Bioware-anställda.

Mass Effect: Andromeda är inte i närheten av de hyllningar som regnat över de äldre Mass Effect-spelen. Vid releasen i mars kritiserades spelet hårt för svajig story, buggar och en allmän känsla av att inte vara riktigt färdigt. Och ansiktsanimationerna... well, de levde sitt eget liv i form av animerade gif:ar.

Några av medarbetarna hos Bioware har nu anonymt berättat om en synnerligen stökig utveckling, där lejonparten av spelet jäktades fram på mindre än 18 månader. Författaren och skribenten Jason Schreier har under tre månader sökt svar på frågan om vad som gick fel, och resultatet kommer i en lång, läsvärd artikel hos Kotaku. Han har pratat med drygt tio Bioware-medarbetare, som berättar om stora tekniska problem, otydlig ledning, ändrade prioriteringar, dålig planering och spelmotorn Frostbite som inte alls var helgjuten för utvecklarnas idéer.

Man hade ganska fria händer efter att den ursprungliga trilogin var avslutad, och målet var att förbättra utforskandet, säger en av medarbetarna. Det fanns långt gångna planer på att låta spelaren spaka rymdskepp, och kunna landa på och utforska procedurellt genererade planeter (som No Man's Sky), men det slumpmässiga upplägget ställde helt andra krav på manusförfattarna. Och valet att använda Frostbite, spelmotorn i Battlefield som tagits fram av Dice och används i en del EA-spel, ställde stora krav på utvecklarna.

When BioWare first got its hands on Frostbite, the engine wasn’t capable of performing the basic functions you’d expect from a role-playing game, like managing party members or keeping track of a player’s inventory. BioWare’s coders had to build almost everything from scratch.

Man hade inte en klar idé av vad man skulle åstadkomma när man lämnade förberedelsefasen och gick in i den huvudsakliga utvecklingsfasen, säger en medarbetare. Det var fortfarande inte klart om de slumpmässigt framställda planeterna skulle funka, eller om man skulle falla tillbaka på den manuellt byggda världen från de tidigare spelen.

Så sent som i slutet av 2015, när utvecklingen hade pågått i tre, fyra år, insåg beslutsfattarna att man inte kunde sy ihop idén med regelstyrt framslumpade världar, och teamet tvingades banta projektet rejält och hela inriktingen ändrades drastiskt. Vissa saker var i tid, medan framförallt storyn, men också banorna och annat låg långt efter tidsplanen. De flesta Bioware-medarbetarna Kotaku talat med säger att merparten av spelet utvecklades under den sista perioden, från december 2015 till releasen i mars 2017. Perioden beskrivs som extremt krävande för medarbetarna, med massor av kvällsjobb och ett schema så pressat att man inte hann kolla att saker och ting fungerade ordentligt.

For the last few months of the game, we spent most of our effort just trying to keep it together rather than polishing. Just trying to stay ahead of how quickly it was falling apart.

EA och Bioware har avböjt att kommentera artikeln.

@Newklear: 1. Öva läsförståelse. 2. Din överlägsna attityd är inte till din fördel. 13/06 Nej, grafiken var inte sämre. Självklart lade man på mods. Nej, det är inte fulare för att man kan lägga på mods. Nej, alla beslut var inte menlösa, de behandlades under spelets gång. Det finns inget spel där alla beslut behandlas i slutet, det vore urk... 11/06 Jo, grafiken var sämre. Nej, "man" lade inte på mods. DU lade på mods. Sen är mods knappast en del av diskussionen, om du måste modda för att det ska bli snyggare så ÄR det fulare. Jo, alla beslut var menlösa då OAVSETT vilka val du gjorde i tidigare... 10/06 Grafiken var inte sämre, och sen lade man ju ändå på mods. Slutet gjordes inte om, det utökades, vilket var väldigt trevligt (men det hade inte behövts egentligen då indoctrination-teorin var så mycket bättre). Alla beslut var inte menlösa, de behandlad... 10/06 Sämre grafik, så dåligt slut att de fick göra om det, alla beslut du gjort tidigare i serien gjordes helt menlösa, så 3an kunde lika gärna varit ett ensamstående spel, lösa trådar från tidigare spel behandlades inte alls. Bara några exempel på det jag... 09/06 ME3 var riktigt bra, vet inte vad du menar. 09/06 Visst, fortsätt babbla om annat för att försöka "vinna" :D Det brukar funka bra. Läsförståelse är inte svårare än att skriva riktigt. Skriver du inte det du menar kommer det bli feltolkningar. 09/06 Nej, det klarade ME3 helt på egen hand. ME:A fortsatte bara på en stolt ME3 tradition att vara skit. 09/06 Tyckte DA:I gav en fingervisning om vad vi hade att vänta. Precis som DA:I blev MA:A ett mediokert spel, varken speciellt bra eller speciellt dåligt. Istället för att ta fram bra story med bra karaktärer (som jag menar varit centralt i både MA- och DA-s... 09/06 Spelade igenom spelet och tror denna story är till 100% sann. Snacka om att ha tappat bollen helt, de 5 första timmarna var ok resten var rent skräp men kände att jag var tvungen att spela igenom det för det är ju faktiskt Mass Effect och jag har betalt... 09/06
Skicka en rättelse