Både externa och interna utvecklare ska skapa nytt innehåll som vi betalar för.

Du minns säkert hur spelare världen över höjde högafflar och facklor när det plötsligt skulle kosta pengar att skaffa moddar i Skyrim på Steam Workshop. Valve kröp dock snabbt till korset och "visste inte vad de höll på med". Vet Bethesda vad de gör med Creation Club?

Creation Club är inte exakt samma grej men låter inte helt olikt. Både utvecklare på Bethesda och externa kreatörer kommer skapa nytt innehåll till Fallout 4 och Skyrim som de ska ha betalt för. Moddar som redan har skapats kommer inte ingå i programmet och allt innehåll kommer att testas och poleras. Bethesda kommer betala de moddare som är inblandade.

Det kommer förmodligen inte få samma vansinniga reaktioner som fiaskot ovan, men Creation Club har nog en del att bevisa då det ändå på flera sätt låter som betalmoddar. Å andra sidan kan det vara ett utmärkt tillfälle att visa uppskattning för de som gör galet ambitiösa moddar. Tänk Enderal-modden, tänk Forgotten City. Där snackar vi stora spelupplevelser.

Creation Club ska starta i sommar till pc, Playstation 4 och Xbox One. Se mer i trailern där uppe.

Jag har inget emot om det blir prislappar på moddar som lägger till nya uppdrag eller nya storys som bethesdas egna DLC paket till spelet brukar vara. Däremot tycker jag inte man ska ta betalt för moddar som kommer med små förbättringar som bethesda typ... 12/06 Jag har betalat för en del moddar som har förtjänat det. 12/06 Sant! 12/06 Precis, Det här är bethesda som kontraktanställer externa dlc utvecklare. Bethesda betalar för utvecklingen. Det här inte samma sak som deras förra försök. Istället för att moddar slängs upp hejvillt på steam så hanterar bethesda dessa projekt som om... 12/06 Det är väl så med flera spel redan, speciellt spel från Bethesda, fast det är ingen som betalar för moddarna just nu. 12/06 Exakt samma sak som 'paid mods' skillnaden här verkar väl vara att det är Bethesda själva "och andra utvecklare" som gör en skinande horse armor mod. Men så länge vanliga mods finns kvar så är det väl okej trots allt. 12/06 Ena sidan så är det ingen som tvingar en att köpa moddarna men andra sidan så låter det som en ny variant av DLC som företagen själva inte behöver utveckla och i det långa loppet kan det nog bli så att de släpper ett halvfärdigt spel och det kommer modd... 12/06 Tycker om att dom undviker en egen skriven fråga i FAQ om mods kommer kosta pengar och börjar snacka om att moddar kommer fortfarande vara öppna... What. Sen går dom in på att man kan KÖPA credits på alla plattformar för att köpa mods, det är paid mods.... 12/06
Skicka en rättelse