Ständigt detta Blizzard!

I maj såldes spel spel digitalt till ett värde av 7,8 miljarder dollar världen över, uppger analyssiten Superdata. Det är en ökning med 9 procent jämfört med samma månad förra året, och bäst gick mobilspel (ökade 16 procent), free2play (upp 17 procent) och pay2play (upp 12 procent).

Pc-spelen minskade dramatiskt – ner hela 30 procent. Men det är en nedgång som förklaras med att storsäljaren Overwatch lanserades i maj 2016. Det får stort genomslag på framförallt försäljningen av fullprisspel till pc, menar Superdata. Mn också digitalförsäljningen på konsol påverkas av Blizzards best: där sjönk försäljningen 7 procent mot förra året.

Spelen som drog in mest pengar på digital försöljning världen över i maj 2017, enligt Superdata:

Klicka för mer information

PC:

  1. League of Legends

  2. Crossfire

  3. Fantasy Westward Journey Online II

  4. Dungeon Fighter Online

  5. DOTA 2

  6. World of Warcraft

  7. World of Tanks

  8. Overwatch

  9. New Westward Journey Online II

  10. Counter-Strike: Global Offensive

Konsol:

  1. FIFA 17

  2. Grand Theft Auto V

  3. Battlefield 1

  4. Injustice 2

  5. Call of Duty: Black Ops III

  6. Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands

  7. Call of Duty: Infinite Warfare

  8. Overwatch

  9. NBA 2K17

  10. Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege

Mobil*

  1. Clash Royale

  2. Clash of Clans

  3. Monster Strike

  4. Mobile Strike

  5. Game of War: Fire Age

  6. Fate/Grand Order

  7. Candy Crush Saga

  8. Lineage 2 Revolution

  9. Fantasy Westward Journey

  10. Honour of Kings

*Enbart Ios- och Android-spel. Kinesiska App Store ej medräknad.

Mmm antar att man inte skall underskatta kidsens dragningskraft till saker som "tuffa nya skins" ;) Vet ju själv hur jag spenderade hundratals kronor på hockeybilder i min egna barndom. Sen har ju även Sydkorea kommit upp sig rejält i olika mätningar... 27/06 Visst bor det många människor i Asien, men de betalar ju inte lika mycket per person och spel (förutom i Japan kan jag tänka mig) som i rikare I-länder. Det var just det här som Paradox fick skit för alldeles nyss när de höjde priserna för att matcha... 27/06 Med 100 miljoner aktiva spelare i månanden behöver ju inte så stor andel av dom sätta in någon hundring då och då för att Riots (inte asiatiskt utan amerikanskt) skall dra in stora pengar. Egentligen inte så konstigt att asiatiska spel är så stora, även... 27/06 Sanslöst hur LoL kan dra in pengar, köper verkligen folk så jävla mycket skins att det är det mest inkomstbringande pc-spelet? Nästa lika sanslöst är att på plats 2-4, ligger det några slags asiatiska mmo's jag aldrig hört talats om. Är inte LoL också... 26/06 För mig handlar det mer om att inte riktigt förstå charmen i att köpa en sämre produkt (konsol) bara för att den passar aningen bättre i soffan. I mina ögon givetvis. :) Var en gång konsolspelare, men gillar helt enkelt inte genvägar som tas för att des... 26/06 Instämmer. Sen är det mycket "lättare" att starta spel på en konsol. Oftast när jag sätter mig vid min PC så fastnar jag på twitter, facebook, fz, slack eller andra chatverktyg och sen är den lilla tid jag allokerar till spel slut. När jag drar på mitt... 26/06 @Kajlie: men handlar det inte om så fall pga det finns ps4 spel som är exclusiva, du kan inte påstå som gammal pc räv så fall att samma spel på ps4 och pc gör sig bättre på konsolen? :) 26/06 @Tomas Helenius: ja så är det också så klart ett intresse. Det finns dom som är mer eller mindre intresserade. Tex som i musik och film mm Vissa lyssnar bara på komersiell radio andra kompar egna låtar osv :) 26/06 Tycker snarare att rabatterna är sämre än de varit. Kollade upp några spel som jag är intresserade av och rabatten är betydligt sämre nu än tidigare. 26/06 Jag tror det handlar lika mycket om intresse som (o)kunskap och kostnad. Hur enkelt man än tycker det är att lira på pc, är konsol i de flesta fall enklare. Tänker alla de som köper typ Fifa och CoD varje år, många där får nog en lika stor spelupplevels... 26/06
Skicka en rättelse