Tycker bäst om sin nionde avkomma. Håller du inte med? Rösta!

Efter att ha lämnat Final Fantasy-seriens klassiska kristaller, drakar, svarta magiker och prinsessor bakom sig i de första två Playstationäventyren blev 2000 års Final Fantasy IX (2001 här i Sverige) ett återtåg till allt detta. Många håller det som seriens bästa, däribland Hironobu Sakaguchi.

Han skrev och producerade Final Fantasy IX och har tidigare sagt att det varit den del i serien som kommit närmast hans idealbild av Final Fantasy. Då är det kanske inte konstigt att del nio också är hans favorit. Sakaguchi-san designade det första Final Fantasy 1987 och sista gången han var inblandad i serien var som övergripande producent i Final Fantasy X-2.

Efter Square Enix-eran grundade Sakaguchi Mistwalker som började bra med Blue Dragon, Lost Odyssey och The Last Story, men som numer gör antingen mobilspel eller inte mycket alls.

Jämfört med FF7 så kändes möjligheterna oändliga i att knyta dragen magi till dina stats. När jag fått tag på max antal Ultima och knöt det till till status defense eller när jag fått max antal Tripple och knöt det till Speed, då kändes det bra mycket... 06/07 @Esri: Haha, själv gjorde jag misstaget att bara anta att pengarna kom från de magra summor man fick från kistor, blev inte mycket pengar. Men å andra sidan blev jag rik som ett troll när jag flera timmar in i spelet insåg att lejonparten av pengarna... 06/07 Är åttan komplext? Jag tycker nog att det är ett av de mest simpla systemen de har haft, visst du har mycket frihet att lägga ut magierna på olika skills men det är nog det FF spelet som jag har klarat fights med att hålla in X mest större delen av tide... 06/07 Vad som gjorde att jag gillade FFXII så mycket var just det att det utspelar sig i Ivalice, eftersom att det är samma värld som FF Tactics så gillade jag settingen de valde. Det var först när man kom till Rabanastre och musiken påminde så mycket om Tact... 06/07 Jag gav min röst till 7, men det var tight mellan 7 och 8. Även 10 var riktigt bra. Bland alla 3D FF så tycker jag faktiskt nian är sämst. Bäst story i min mening är VII och bäst stridssystem är VIII. Komplexiteten i åttan gav det en bättre livslängd. 06/07 @Esri: Det är en bra poäng, FFVII kändes ju öppet när det begav sig eftersom det var möjligt att göra massa sidouppdrag, men majoriteten kunde man ta sig an först när man nått en viss punkt i handlingen (fått buggy, Highwind, etc), men rent objektivt... 05/07 FFXIII och uppföljarna gillade jag mest :) 05/07 Just gällande FFX och att det är linjärt, det där är en rätt intressant diskussion i sig för helt ärligt, alla FF spel är vansinnigt linjära. Du kan oftast (inte alltid men oftast) bara gå åt ett håll, kartan du reser runt på påverkar i stort inget du... 05/07 @Esri: Jag håller med, och första gången jag spelade igenom det störde jag mig en del på just Vaan och Penelo, och att Vayne var så intetsägande. Andra rundan fokuserade jag mer på Fran och Balthier, och de intressanta delarna i de politiska intrigerna... 05/07 Handlingen i XII är inte problemet egentligen utan problemet ligger i vem de väljer att följa. Hade spelet haft Balthier, Fran och Ashe som huvudkaraktärer så hade jag uppskattat handlingen mer. För vem fan bryr sin om Vaan och Penelo?! Det är ett stort... 05/07
Skicka en rättelse