"Det rör sig om girighet", menar Dayz-skaparen.

Ark: Survival Evolved kommer att överleva early access då det släpps "på riktigt" den 8 augusti. Den senaste veckan har emellertid allt kommit att handla om den enorma prishöjningen på pc. Visserligen har man backat från 70 till 60 euro, men det rör sig ändå om en dubblering av priset.

En som inte skräder med orden är Dean Hall, mannen bakom ett annat early access-fenomen, Dayz). På Twitter kallar han tilltaget "fucking skandalöst" och att det rör sig om ren och skär girighet då spelet inte i närheten av att vara redo för en sådan prislapp.

Hall tillägger också att han är ett stort fan av Ark men säger att om ett spel ska ha AAA-pris måste också befinna sig i ett AAA-läge. För PC Gamer utvecklar Hall det ytterligare:

I put a pretty high expectation on a "AAA" price. Many focus obsessively on how long a game is in early access but I would far rather a game take as long as it needs in Early Access to be bug free rather than a rushed development and then a rushed price increase. I believe Ark, like DayZ or any other Early Access game, should remain in Early Access until it achieves the expected performance and bug standards of it's price.

I play the game exclusively on permadeath so the bugs killing you are just so much harsher for me!

There is a general obsession with gamers about how long a game is in Early Access. We should be encouraging games to stay in Early Access until they are finished, not accepting games leaving Early Access because the developer wants to put retail boxes on shelves. The standard that I hold a game up to is not how long it took to get to the finish line, but where the finish line was drawn and how much it charged to get there.

Skicka en rättelse