Det ser fantastiskt ut. Håller Capcom med?

Super Mario Maker till Wii U (och 3DS) lade makten över bandesignen i händerna på spelarna. Nu försöker dedikerade fans göra detsamma för Mega Man, i och med fanprojektet Mega Maker.

Det bästa? Det släpps redan den 15 juli. Det värsta? Speljättarna kväver inte sällan fansens drömprojekt i sin linda. Å andra sidan har Capcom tidigare ställt sig bakom ett dylikt projekt: Street Fighter X Mega Man fick grönt ljus och släpptes i december 2012. Svenskutvecklade Mega Man 2.5D har också fått leva vidare, så Capcom tycks ha en generös inställning.

Låt oss hoppas på det bästa! Mega Maker har mängder med material hämtade från de sex första NES-titlarna, har ett eget soundtrack och vi ska kunna både ladda upp våra egenskapade kreationer och ladda ner andras. Det började som ett enmansprojekt men växte sig större och planen är att fortsätta stötta det framöver, exempelvis med assets från Mega Man 7:

It is built using the Mega Engine, a Mega Man engine for Game Maker created by WreckingPrograms (the same guy that started Mega Maker). Even after the initial release, development on this game will not yet be finished. Aside from any bug patches, we plan to include more content down the road, like assets from Mega Man 7 onward as well as entirely new features. Stay tuned!

Skicka en rättelse