Beamdog har letat men – zero, zip, zilch, nada.

Beamdog har gång på gång försett världen med nyversioner av Infinity Engine-klassiker. Det började 2012 med Baldur's Gate och fortsatte med Baldur's Gate II, Icewind Dale och alldeles nyligen Planescape: Torment. Infinity Engine-konnässörer inser förstås att det saknas ett spel, och just nu ser det ut som om världen aldrig får skåda något Icewind Dale II: Enhanced Edition.

Anledningen? Källkoden är helt enkelt försvunnen. För Kotaku berättar Beamdogchefen Trent Oster om jakten på den försvunna koden:

We’ve searched all the archives we have access to, including all the data handed over to Wizards of the Coast from Atari and there is no source code for Icewind Dale 2. We’ve reached out to our friends at Obsidian, as many of them were the development staff behind Icewind Dale 2, and they do not have any source code. We’re stalled on the project without source and the project won’t move forward until we can find it.

I de fyra tidigare fallen fick man källkoderna direkt från Bioware, med hjälp av Wizards of the Coast. I fallet Icewind Dale II är läget dock mer komplicerat då Interplay byggde spelet och gjorde det med en anpassad version av den legendariska motorn Infinity. Någonstans på vägen har koden gått förlorad. Tills (för vi säger inte "om") den dagen koden hittas är projektet lagt på is (pun intended). Beamdog har gått vidare till "andra saker" i väntan på ett genombrott.

Tack och lov för GOG där (det modvänliga!) spelet finns för 86 riksdaler.

Snyggt. Men GemRB klarar nog snart IWD2 också. :) IWD2 använde 3e D&D regler vilket är en skillnad. Det enda enhanced med BG1 var att man slängt in extension, kör på nyare motorn (BG2; lite snyggare effekter och upplösning), nya mellanscener. Antar all... 13/07 Finns typ inte mycket som är säkrare än en server om man även har en speglingstjänst :) Hindrar dock inte källkoder mm från att försvinna när företags stängs ner osv då det kan missas att ta ansvar för att de där grejerna flyttas nån annanstans :/ 13/07 Ja det tror jag också men jag tror inte man riskerar att bara spara den på en server. Problemen som med spelet i artikeln uppstår nog när företag byter ägare, man flyttar till nya kontor eller läggs ner. Samma sak hände ju tex. med Looking Glass studios... 12/07 Skulle gissa att det iaf på lite större företag finns någon form av arkivtjänst på en server där sådant sparas. 12/07 I sådant fall Bethesda som sitter på den nu. 12/07 Vore kul med en restaurering av Fallout 1 och 2 men kanske Interplay har supit bort källkoden där också. :) 12/07 Problemet är att företagen inte värdesätter datorhistoria. Så fort det uppdateras, säljs, flyttas eller på något sätt blir gammalt så bryr de sig inte om det mera och låter det försvinna för alltid... själv driftar jag en sida som bevarar just gammal... 12/07 Även äldre cd-rom skivor dör av ålder, kolla bara genom era egna, och prova spela dom som har "rostig" ytterkant. Sen försvinner saker när utvecklarna splittras, osv, klart det finns hooligans som medvetet förstört saker i spelutvecklarvärlden, men dom... 12/07 Tror värdet är ganska begränsat 5+ år efter att spelet har släppts om det inte handlar om onlinespel eller liknande. Jag antar att källkod arkiveras på flyttbar disk och placeras i lager om man inte gör som tex. Id och släpper den fri till allmänheten... 11/07 Tidigare var det källkoden för expansionerna till Heroes 3 som försvann. Ingen verkar inse värdet på denna data. Hur lagras källkoden till alla klassiker egentligen? Lagrar de allt på ett USB-minne och lägger det i handskfacket på bilen? 11/07
Skicka en rättelse