Bioware Montreal finns inte mer.

Trots att det uppenbarligen gått ekonomiskt bra för Mass Effect: Andromeda har EA valt att skrota namnet på den ansvariga studion och istället slå ihop Bioware Montreal med Motive, som leds av tidigare Ubisoft-stjärnan Jade Raymond. Till Tech Raptor säger EA att det beror på att flera projekt är igång hos deras kanadensiska kontor och att alla anställda har "många spännande roller och möjligheter" att välja mellan.

De säger såklart inte rakt ut att studionamnet fläckats av det dåliga mottagandet för Andromeda och det låter helt ärligt lite för drastiskt, särskilt när titeln ändå dragit in ganska så många miljoner kronor. Vi kan helt enkelt bara spekulera i orsakerna.

Klart är i alla fall att spelet blev studions första, och sista, projekt de hade ansvar för.

Jag har naturligtvis spelat spelet, räcker 137h för att ha en åsikt? Jag ville tycka om det, testade allt och lite till som det Mass Effect-fan jag är. De fixade mycket av den tekniska soppan under de månader som gått, men det var de ju tvungna till.... 03/08 Med tanke på att teamet bakom Andromeda fick 1,5 år på sig att faktiskt göra spelet. Så är det sjukt att det ens kom ut. Alla kritiker i kommentarsfältet bör lösa kotakus intervjuer med anställda hos Bioware Montreal för att få lite mer insyn i varför... 02/08 @Mortaigne: Har du spelat ut spelet i fråga? I mass effect klass var det en ganska vek titel i vissa aspekter. Men som spel överlag var de definitivt bra och spelvärt, speciellt som fan av serien. Om än lite svagare story och karaktärer. Men spelet är... 02/08 Men nejdå...Andromeda var ett jättebra spel! Så bra att studion läggs ner och får bli kaffepersonal hos en annan studio. Undrar vad de ska sabba där? 01/08 Jahopp, där minskade chansen ganska ordentligt att få något mer Mass effect inom överskådlig tid? 01/08 tror tvärtom att svaga länkar blir långt bättre i ett större gäng som hopslagning betyder, samt att beslutsfattare som inte fungerat bra i kompotten brukar bli petade i denna typ av migrering 01/08 Låter som damage control för att Montreal har fått dålig rep. Men känns inte så lovande för motives framtid heller nu, att bli ihopsatta med en vek studio. Sen är det ju motive som utvecklar det kommande star wars spelet, har jag för mig eller ja med... 01/08
Skicka en rättelse