Hur värt är det egentligen att sälja DLC?

Det är alltid trevligt att få information om vad som pågår bakom kulisserna i spelbranschen. Oftast är utvecklare inte så transparenta med deras säljresultat men i det senaste avsnittet av YouTube-serien "Clark Tank" snackar spelutvecklaren Ryan Clark om just det.

Som han nämner i videon är det inte tillåtet att släppa direkta försäljningssiffror från Steam, men det han däremot kan dela med sig av är andelen spelare som väljer att köpa DLC efter att de tagit del av grundspelet - något som kallas "attach-rates".

För Crypt of the NecroDancers nysläppta DLC Amplified ligger den siffran på runt 6%. Det kan tyckas som en låg siffra, men enligt honom själv är det standard för indie-spel och mer än vad han förväntat sig för NecroDancer. Andra spelutvecklare delade även med sig av sina siffror, vilka skiftade mellan 5-15%.

Clark ägnar sig åt ämnet under videons första fyra minuter innan han går in på annat. Kolla in hans analys av DLC-marknaden nedan:

Via Gamasutra

Skicka en rättelse