Helgens The International fick oväntat besök av framtiden.

Förra veckan släppte Google-filialen Deepmind sin AI-källkod till Starcraft 2 fri, med hopp om att den kreativa naturkraften hos Internetz ska göra underverk. Kanske hade de fått nys om vad som skulle hända i helgen, då Elon Musk-finanseriade OpenAI besökta Dota 2-turningen The International.

Där utmanade deras artificiella intelligens Dota 2-proffs i 1v1 och spöade överraskande nog flera stycken. Sedan fick den möta Dendi (lite av en "has been" enligt kontorets Dota-proffs") på stora scenen och ni kan gissa hur det gick. Innan ni ropar "Skynet!" får vi dock inflika att minst 50 besökare lyckades besegra OpenAI senare under eventet.

Detta är dock inte slutmålet, planen är nu att bygga ett helt lag om fem personer artificiella spelare och låta det möta världens bästa Dota 2-spelare såsom titeln är tänkt att spelas.

Tack till Lerner för detta #nyhetstips!
För besökarna är inte proffs som lärt sig att spela efter ett system. 14/08 Hur kunde besökarna ens ha en chans mot botten? låter väldigt konstigt 14/08 Kewl. Sjukt bra när riktiga AIs börjar integreras i spel. Känns som att AIn ofta är det som bryter spelupplevelsen starkast nuförtiden så verkligen det som behöver nästa genombrott. 14/08 Umm... Nej? 14/08 Nej, det stämmer inte. Du kan inte jämföra vanlig AI med det här. AI:n i Quake är hårdkodad som vilket annat program som helst. Att den anpassar sig är även det hårdkodat rent reaktivt på vissa saker spelaren gör. OpenAI lär sig spela spelet helt från... 14/08 Grejen är dock att botten troligtvis använder ''fusk'' som spelare blir bannade för att använda. ''Om en spelare kommer innanför den osynliga ringen = attack'' 14/08 Skillnaden i det här fallet är ju att det faktiskt bygger på inlärning av brutala mängder data, och att den i teorin blir bättre ju mer matcher den spelar. Att den kan lära sig att spelare tex rör sig i speciella mönster osv, det är något helt annat än... 14/08 Vanliga regler för 1v1, inget "lamt" där. Pajkatt lyckades slå den, och även Sumail tror jag. Sen var det 50 "randoms" som lyckades slå den genom olika cheese-strats som AI:n inte blivit tränad mot än, som att lura bort motståndarens creeps så att ens... 14/08 "vi dock inflika att minst 50 besökare lyckades besegra OpenAI senare under eventet." Är ni säkra på detta? Som jag tolkade det under streamen så var deras nuvarande version av AI:n obesegrad av proffsen och den sista som slog den var svenska proffset... 14/08 Det är inte särskilt speciellt. Schackdatorer har vunnit över världsmästare sedan 90-talet och man har de senaste 20 åren utvecklat AI att träna emot i olika FPS. Att den AI som levereras med spel är dålig beror dels på att man inte vill göra det för... 14/08
Skicka en rättelse