Fullt rimlig förklaring varför.

Efter alldeles för många års otålig väntan på att Mount & Blade II: Bannerlord ska bli färdigt stod hoppet till att releasedatumet skulle avslöjas på Gamescom-mässan i Köln nästa vecka. Men det blir inget av med det, skriver utvecklaren Taleworlds i sin Steam-blogg. Skälet? Det finns inget releasedatum.

Man förklarar bristen på releasedatum med att man inte jobbar på det sättet. Istället för att sätta ett datum och sedan slita för att nå dit i tid, ger man spelen den tid de behöver, säger man. En lyx man kan unna sig när man ger ut sina egna spel. Och, inte oviktigt, har råd.

We have not disclosed a release date so far because it does not exist. We don’t work like that. We are not a company who sets a timeline to release a product and then works to meet that deadline. We are TaleWorlds Entertainment: we create games because we love making them, and we want them to be the best games that we can possibly make. We think that our fans don’t deserve less than our best efforts, our total commitment. We don’t believe in releasing a game before it is ready just because we might miss the hype.

Ett Mount & Blade II-datum kommer inte tillkännages innan spelet är färdigt, skriver man och tillägger att man inte har något att tjäna på att ge datum tidigare och sedan flytta fram det.

Utvecklingen har varit igång i fem långa år, men Taleworlds menar att det är helt i sin ordning med tanke på spelets storlek och innehåll. En gigantisk sandbox-kampanj, handel och diplomati, storskaliga strider, komplex multiplayer, stöd för moddar, ny spelmotor och teknik, med mera, med mera.

Om Taleworlds lyckas sy ihop allt detta kan Mount & Blade II bli ett spel det talas om i åratal framöver. Vi håller tummarna. Under Gamescom kommer man släppa någon form av nytt material – håll koll på FZ för besked!

Skicka en rättelse