Manusförfattaren Marc Laidlaw beskriver den avslutande delen i ett "öppet" brev.

Den 10 oktober har det gått tio år sedan Half-Life 2: Episode Two släpptes och de flesta har slutat hoppats om att Valve ska avsluta berättelsen om Gordon Freeman. Efter att inte mindre än fyra manusförfattare lämnat studion under mindre än ett år, däribland Marc Laidlaw som jobbat där sedan 1998.

Vi spekulerade redan då att chanserna för att vi skulle få en fortsättning på Half-Life därmed nått bottennivån. Eftersom Valve är ett företag som sällan pratar om sina projekt trodde vi inte heller att vi skulle få en förklaring men Laidlaw tog äntligen bladet från munnen och publicerade ett öppet brev på sin sajt.

Visst, han har ändrat alla namnen till snarlika varianter, såsom Gertie Fremont och Alex Vaunt, men det är uppenbart att inlägget handlar om vad som skulle hända i Episode 3 och hur Half-Life därmed skulle avslutas. Vi har satt följande redogörelse under spoilertag om du mot förmodan skulle vilja spara dig för framtiden.

Händelserna utspelar sig direkt efter att Eli mördats och precis som det spekulerats i måste Gordon och Alyx bege sig till Antarktis och förstöra det forskningskepp som ska finnas där. Något går fel, deras helikopter kraschar och när de väl kommer fram är situationen mer komplicerad än väntat.

Kopplingarna till Aperture Science förklaras samt att Alyx också haft påhälsning av G-Man. Slutet involverar tidsresor, flera dimensioner och faktiskt en stor snigelvarelse.

Vi kommer såklart aldrig kunna bekräfta att allt detta stämmer men när det kommer från en av drivkrafterna i Half-Lifes story är det svårt att inte svälja brevet med hull och hår. Laidlaws sajt är av förklarliga skäl väldigt överbelastad men det finns en cachad version samt en på Github där även namnen korrigerats.

Valve kan inte ta 3 steg med benen. 26/08 Det har gått alldeles för lång tid nu. Jag skulle bli mer förvånad än glad om valve släppte en fortsättning på HL. 25/08 Tråkigt att dom inte gör mer singeplayer-spel. Dock hör ju Valves multiplayerspel till dom bästa som gjorts någonsin (imo), finns inget annat företag som kan göra spel man kan spela tusentals timmar och fortfarande kännas som en noob :-) 25/08 Jobbade med en 18 årig kille som spelade konsol aktivt, när jag frågade han om han skulle skaffa Quake Champions så visste han inte vad Quake var för någonting. Med det sagt, Valve har inte hur lång tid på sig. 25/08 Valve har övergett spel i HL-klass. De där andra titlarna är... 25/08 Vadå att Valve har övergett spel? Har ni glömt Dota 2, The Lab, Artifact osv? 25/08 Hyppen för hl3/hl2ep3 är för stor nu. Skulle det minsta vara fel eller att det inte lever upp till vad folks förväntningar så skulle det bli sån kritik att Andromeda kritiken skulle se snäll ut. 25/08 Samma här. Jag tyckte att Valve var så fantastiska en gång i tiden. Nu blir jag mest arg när jag tänker på det. Half-Life 2 är ett av mina absoluta favoritspel och tanken på att jag inte kommer får se slutet på historien är fruktansvärt frustrerande.... 25/08 Det är väl händelseförloppet han hade velat se och skrivit. Inget som bekräftar en död för Half-Life. Half-Life serien är en för stor cash grabb för att lägga ner helt! 25/08 @Ophe: Tror inte ens det. De verkar ju inte öht vara intresserade av nåt större projekt, och skulle de göra nåt så blir det ju snabba cashgrab-spel utan substans som CS, DOTA osv... visst, de spelas av många osv, men de går ju inte till historien för... 25/08
Skicka en rättelse