Retrolåg lägstaupplösning. Men lugn, det finns stöd för moderna datorer också.

Trots alla hyllningar från folk som fått chansen att plundra, skjuta kanon och supa till i tidiga versioner av piratliret Sea of Thieves, vägrar det ge ifrån sig ett releasedatum. I väntan på att det ska komma på bättre tankar bjussar utvecklarna på lite info om hur mycket datorkraft pc-versionen kommer kräva. Kort svar: inte mycket.

För att få så många som möjligt att kunna spela Sea of Thieves på pc finns ett läge som körs i retrodoftande 540p – alltså 960 gånger 540 pixlar. Och frameraten kommer kunna låsas till 15 bilder/sekund. Men man tar hänsyn till andra änden av prestandaspektrumet också: vid field-of-view och stöd för 4K-upplösning och 60 fps, berättar säger pc-designern Ted Timmis och producenten Joe Neat för PC Gamer.

– Vi försöker gå så lågt som möjligt, säger Joe Neat. Vi har en uppfattning om var minimumkraven ligger men vi är inte riktigt redo att avslöja dem. Vi har faktiskt bjudit in folk som ligger under vår nuvarande plan för miniumumkraven till den tekniska alphan så att vi kan testa en del prestandasaker. Spelet ser bra ut oavsett vilken enhet du spelar det på. Det ser givetvis bra ut i 4K och 60 fps, men det ser också bra ut på minimum eftersom art stylen medvetet gjorts tidlös.

Sea of Thieves släpps till Xbox One och pc, och dessa två system kan spela tillsammans sömlöst. Men sannolikt kommer detta plattformsöverskriande spelande kräva att det sitter Windows 10 i pc:n.

Sluten alpha-testning för inbjudna pågår sedan en tid. Konkret releasedatum saknas, men planen är att ha det färdigt i början av 2018. Kolla igenom våra lyriska förhandstittar en gång till medan du väntar.

Skicka en rättelse