Trots kaosartad säljstart toppar det Steam-försäljningen.

Rollspelet Divinity: Original Sin 2 släpptes i torsdags förra veckan, och det ser ut att ha fått en smakstart. Spelet ligger i topp på Steams försäljningslista (före Battlegrounds!), och som mest spelades det av drygt 85 000 människor i helgen.

Det här är siffror som belgiska utvecklaren Larian inte vågat hoppas på, och man har hastigt utökat serverkapaciteten för att möta trycket.

Men premiärdagen i torsdags var hyfsat kaosartad. Det var strömavbrott i Larians kontor i Gent, och istället för att fixa sista minuten-buggar tvingades utvecklarna stå och hänga i väntan på att strömmen skulle komma tillbaka. Ett tag strulade uppladdningen till Steam och det var inte säkert att man skulle få saker klara i tid. Men uppenbarligen löste det sig, till allas glädje.

FZ sitter och recensionsspelar för fullt. Om allt går vägen (läs: inga strömavbrott) läser du vår recension i morgon. Tills dess: kolla in Larians strömavbrottsfilm.

Du säger det är overhyped, men samtidigt att det är bättre än 98% av allt annat det finns och att utvecklaren är värd alla hyllningar. Va? Något stämmer ju inte här alls. 20/09 Ok, då är jag med på hur du tänker. Men du har som andra påpekat inte begripit dig på hur Kickstarter fungerar, eller varför man väljer att backa projektet. Man vet att man inte får något mer tillbaka än ett spel och de items som den nivån av pengar man... 19/09 Ett tag var jag rädd att spelhösten skulle vara lite tråkig då man inte varit så intresserad av de spel som annonserats ut. Sen kom detta och eftersom jag bestämde mig att spela igenom del1 först är jag nog fullbokad långt in i November/December. Skulle... 19/09 Ett kickstarter-projekt är väl en satsning på vad man hoppas är en fantastiskt produkt, inte en ekonomisk investering? Var man intresserade av det senare så finns det en aktiemarknad för det. Av folks respons så verkar det ju som att de har fått full... 18/09 Förstår hur du tänker (tror jag) men jag tycker att du är alldeles för fokuserad på pengar :) Om ägarna nu råkar blir rika på spelet så är det helt okej, det tycker jag de är värda. För de har ju även gjort mig rik - nämligen rik på en fantastisk spelup... 18/09 klart dom hade råd, men nu slapp dom lägga ut och jaga sponsorer och kunde lägga ll tid på att göra det dom skulle ist. för att dom slapp betala för det. hela syftet med kickstarter. ta folks ide, skapa det gratis. boom, alla har det dom vill ha. 18/09 @tricky: ok jag kan ta det lite snabbt igen 😊 Vad det ser ut som och verkar: så gjorde det första spelet succé. Detta drog in pengar till ägarna av bolaget. De expanderade, köpte hus och anställde folk. Vad det ser ut som på deras videodagbok, så förvän... 18/09 Tror de som klagar på kickstarter inte förstått vad kickstarter är. 18/09 @Maysay: Jag har läst dina inlägg, förstår inte vad du menar fortfarande. Så förklara vad du menar istället :) 18/09 Förhoppningsvis behöver de inte tigga pengar av allmänheten igen för trean :P 18/09
Skicka en rättelse