"Det här känns inte rätt" säger de om Fortnites tolkning.

Fortnite är släppt på Early Access men verkar ha problem att dra till sig spelare och den cyniska observatören skulle påstå att det är därför de hakat på Battle Royale-trenden, som Battlegrounds går i bräschen för. När Epic dessutom annonserade att spelläget skulle bli gratis i början av nästa vecka, och därmed använder det som en inkörsport till deras annars ganska miktrotransaktionstunga titel, måste ledningen på Battlegrounds-ledningen satt halsen.

För en stund sedan damp ett pressmeddelande från Bluehole ner i mailkorgen där de uttrycker sin oro, med sina spelare som sköld. Så här skriver Chang Han Kim, vice president och verkställande producent på företaget:

After listening to the growing feedback from our community and reviewing the gameplay for ourselves, we are concerned that Fortnite may be replicating the experience for which PUBG is known.

We have also noticed that Epic Games references PUBG in the promotion of Fortnite to their community and in communications with the press. This was never discussed with us and we don’t feel that it’s right.

The PUBG community has and continues to provide evidence of the many similarities as we contemplate further action.

Det kanske mest uppenbara frågetecknet med detta uttalande är inte att han påstår att Battlegrounds-spelarna har något problem med att även Fortnite får ett Battle Royale-läge utan vinkeln att Bluehole på något vis var först. H1Z1, som Brendan "Playerunkown" Greene arbetare på tidigare, släpptes som bekant ett bra tag innan Battlegrounds och hela konceptet är ju tagit från den japanska romanen Battle Royale. Hunger Games-böckerna (och filmatiseringarna) är inte direkt okända de heller.

Vad sägs om att låta bli att svara på saker som är nästan ett år gammalt? Eller ska de ta upp det på sitt möte också? 29/05 Jag tror dock att epic hade detta som en key question på deras måndags möte. "Ska vi nu göra som Esri bad om eller ska vi dra in ytterligare 2.6miljarder kronor?" 29/05 Genren ja. Min poäng var emellertid att både satsningen på PUBG och den kommersiella succé det resulterade i bygger på marknaden DayZ visade upp och tomrummet spelet lämnade efter sig. Vad gäller själva Battle Royale-subgenren har den ju funnits hur län... 25/09 Because.. reasons? Du pratade om att de piggybackade på DayZ och poängen är att det började även innan DayZ. </>clarification<> 25/09 Osäker på varför du citerade mitt inlägg? 25/09 Och helt ärligt, det fungerade bättre i Arma 2 och 3 än vad de har gjort i alla kopior efter dem. 25/09 BR fanns både till Arma 2 och 3 långt innan H1DZ1H1 koperiade hela idén. 25/09 Ganska naivt men vill du tro att det är så det fungerar så orkar jag inte försöka stoppa dig ytterligare. 25/09 De borde vara tacksamma att motorn de använder kommer optimeras för deras eget spel. Gör ett bättre spel än Epic bara så är det inget problem. Jag kan tänka mig att överge BG då jag tycker det är väldigt taffligt implementerat. 25/09 Ah detta rabalder. Problemet med att Fortnite kopierar Battle Royale-genren handlar helt enkelt om att Epic levererar den motor (Unreal Engine) som driver PUBG och skapar därmed en intressekonflikt med sin egen kund (eller som Bluehole kallar det: sin... 25/09
Skicka en rättelse