The Chinese Room hade inte råd att ha kvar sina anställda.

The Chinese Room blev kända i spelvärlden som ett av företagen som drog igång "walking simulator"-trenden i början av 2010-talet med sitt Dear Esther, något de senare följde upp 2015 med Everybody's Gone to the Rapture. Med sidoprojektet, och den i samanhanget något udda fågeln, Amnesia: A Machine for Pigs därimellan. Att driva en spelstudio, även om man bara är 10-15 personer, är dyrt och i somras var paret som grundade föregat tvungna att sparka alla anställda, säga upp kontraktet på lokalerna och fortsätta arbetet hemifrån.

Deras senaste spel är en titel till Googles VR-plattform Daydream och de hann påbörja en överlevnadsskräckis kallad 13th Interior, något paret arbetar på när de hinner. Till Eurogamer säger de att nästa titel, om det nu kommer någon, inte kommer att vara en walking simulator.

– It's really important you don't end up being that company that makes this type of game because, personally, I'd get bored, sa Pinchbeck i intervjun.

Skicka en rättelse