Spelkulturen har svårt att hantera hur spelutveckling fungerar, menar branschveteran.

Den ofta giftiga stämningen i spelcommunityn är en anledning till att spelutvecklare är hemlighetsfulla med sina projekt under utvecklingsfasen. Om kulturen var mindre "toxic" skulle utvecklarna vara mer öppna kring vad de arbetar med.

Det menar Charles Randall, programmerare med ett förflutet hos Ubisoft och Bioware, med titlar som Assassin's Creed 2, KOTOR och Baldur's Gate 2 på meritlistan. Han skriver på Twitter (av alla ställen att skriva en längre text på... Men Kotaku har sammanfattat) att spelmakare egentligen är öppna med vad de gör, men bara med kollegor – om man är allmänt öppen möts man av spelkulturens smutsigare sidor.

Häromdagen sa en vän "Jag önskar att spelutvecklare var mer öppna om utvecklingen." Han blev förvånad när jag svarade att det är vi. Förbehållet är att vi bara är öppna med andra branschmänniskor, eftersom spelkulturen är så giftig att det är farligt att vara öppen publikt.

Underförstått menar han att den stökiga forumkulturen piskar upp en stämning som innebär att folk missförstår och feltolkar det utvecklarna säger och spelbranschens förutsättningar. Han fortsätter:

Forum och kommentarsfält är fulla av dunning-kruger-specialister [ungefär: självutnämnda, inkompetenta specialister] som bara väntar på att slå ner på riktiga utvecklare. Se bara på vilken forumtråd som helst där någon dum jäkla kommentar förklarar hur "enkelt" det skulle vara att t.ex. lägga till multiplayer eller byta spelmotor. Om en utvecklare talar öppet om hur svårt något sådant skulle vara triggar det en våg av folk som ifrågasätter hela deras CV. Här är "ifrågasätter" en absurt förskönande omskrivning för "bli måltavla för en hel grupp gamers som förespråkar trakasserier eller värre".

Det finns fortfarande ämnen jag inte kan röra vid eftersom jag en gång var öppen och det resulterade i dumma rubriker, missförstånd och trakasserier. Så om jag talade öppet om vissa stora ämnen nu, vet jag att det skulle leda till en ny våg av rövhål som kastar skit på mig.

Randall jämför med filmbranschen, där projekt kan tillkännages flera år innan själva inspelningen börjar. Det skulle inte fungera i spelbranschen, menar han, bland annat för att spel ständigt förändras under utvecklingsarbetet.

Spel ändras under utvecklingen, det är en universell konstant som ingen utvecklare skulle säga emot, men som den giftiga kulturen kan inte hantera.

Randalls inlägg har fått medhåll från andra spelutvecklare, liksom en obligatorisk skvätt hat. För att säkerställa att utvecklare inte hittar på att bli öppna med vad de gör, får man anta. Tack, haters.

Tack till Avedagreat för detta #nyhetstips!
Ja många av spelen idag är mer avancerade än spel var i tidigare generationer, men det är ändå en väldigt dålig ursäkt. Att spelen skulle bli dyrare har jag inget emot om de fungerar bättre när de släpps. Prismodellen för spel och vad konsumenter är vil... 27/09 @Halvars90: Jag vill nog påstå att anledningen lika mycket handlar om att spel idag är väldigt mycket mer komplexa. För att leverera en så buggfri produkt på releasedagen som många verkar önska så skulle storspelen behöva lägga på utvecklingstid i storh... 27/09 Fast många av de gamla spelen som inte var skit, (för ja det finns skitdåliga spel även för i tiden) och hade buggar var ju ändå bra gjorda och det gick att spela igenom hela spelet utan problem. Det "speedruners" gör att hitta på absurda saker som tex... 27/09 Nej!, det vet jag inte om jag tycker. 27/09 Japp!, färre köpare vore något. Först, PC-spel är skit, pga. internet. Exakt!, det är dit vi måste gå, tillbaka till PS2s dagar, inga patchar i världen ska rädda er nu typ. Leverera en fullständig produkt, slipp hat och ät gott. 27/09 Med all respekt!, käre Bolleten, ursäkta min medverkan här, men! Ni branschfolk som huserar här, ser efter era investeringar, bildar opinion osv., ok!, bra!, men! Alltså?, går det 1 investerare på 3 gamers här? Ni får vara lite smidigare i så fall, det... 27/09 Kul också är att titta på speedruns i gamla 8/16 bitars spel. Och om man då tänker på att dom glitches som utnyttjas faktiskt är buggar så inser man att ja...det fanns fullt med buggar. För att inte tala om spel som såldes som faktiskt hade grame-breaki... 26/09 Hat löser varken trasiga spel eller kassa affärsmodeller. Men det gör färre köpare. Spel var lika buggiga förr, Det släpptes mängder med patchar till t.ex. UT99, Quake 3 och Operation Flashpoint. PS2-spel gick inte att patcha, de var tvungna att vara... 26/09 Och typ, varje spelen dom släpper idag har dussinet fel som 1% av PlayStation 2 erans spel hade. Verkligen? Hata ska vi inte, vi ska ta farväl. Vi blir ledsna, tycker om detta, överger sedan orsaken till varför. Så ska det gå till, helt rätt inte hata! 26/09 Som frikyrkan brukar sjunga! "Du vet väl om att du är värdefull", hmmm, hm, hmmuuhh!!!, Exakt!, från det ena till det andra. Fred på jorden! 26/09
Skicka en rättelse