Ger oss en unik inblick i ekonomin hos en liten svensk indiestudio.

Det har gått två år sedan Soma släpptes, där Frictional Games tog allt de hade lärt sig från Amnesia-spelen, bytte till en sci-fi-miljö och tog nästa kliv i deras berättande. Vi har tidigare rapporterat om att spelet har sålt tillräckligt bra för att inte bara gå runt ekonomiskt men även generera vinst. Det var ett år sedan och faktum är att det fortsätter att sälja i bra volymer och Frictionals katalog av spel drar in tillräckligt varje månad så att studion kunnat anställa fler personer.

Hade Soma inte varit en succé hade det sett betydligt mörkare ut. Thomas Grip skriver i sin blogg att många spelföretag måste börja använda vinsten från den initiala försäljningen redan efter några månader för att försörja nästa projekt, så har fallet inte varit för Frictional. Istället är planen att kunna ha två parallella projekt igång och därför öka takten för spelsläppen till ett vartannat år. Man kommer dock inte att annonsera något i år, men räknar med att kunna avtäcka nästa titel under första halvåret 2018.

Skicka en rättelse