Spelets AI lär sig av ditt beteende, så var snäll. Typ.

Fienders artificiella intelligens är ofta ett hett diskussionsämne, särskilt när det gäller smygspel men också i samband med gamla klassiker som Half-Life och Fear ("har det inte blivit bättre?"). I nysläppta Echo är fienderna inledningsvis ganska så simpla men de har en unik förmåga att lära sig vad spelaren gör. Öppnar du en dörr, kan de öppna dörrar. Skjuter du ett vapen så hittar de till avtryckaren. Och så vidare.

Spelet har redan ett väldigt positivt omdöme på Steam och folk berättar om hur systemet får dem att verkligen tänka på hur de tar sig an spelets utmaningar.

This encourages you to consider which actions you want to take, knowing that you'll have to deal with them aimed right back at you ("I have to collect two keys in this room, but because I snuck to the first one and grabbed it before the blackout hit, the echoes learned not just how to sneak but also how to grab keys, and now my mission objective is in the pocket of a sneaking, angry-looking murder-clone."), and also to switch up your tactics frequently, using all of the game's systems instead of just sticking with one or two. ("OK, they have guns this cycle, but at least they can't sprint, and they can follow me through doors and across water but not over railings, so I can dive off the balcony if I get caught.")

Skicka en rättelse