Kinaspelare klagar på sega servrar och in game-annons.

Så kallad "review boming" är en grej som innebär att många, kanske tusentals, spelare ger titlar tummen ner av olika skäl som inte alltid beror på ett spels kvalitet. Ett exempel är det färska Firewatch-fallet där indiestudion Campo Santo röt ifrån mot Pewdiepie.

Nu är det early access-sensationen Battlegrounds som är i skottgluggen. PC Gamer rapporterar om kinesiska spelare som kritiserar hur spelets lokala servrar laggar vilket gör att de känner sig tvingade att röra sig till nordamerikanska och europeiska servrar.

Droppen verkar dock ha varit in game-reklam för en tredjeparts-VPN-tjänst som ska förbättra anslutningen till internationella servrar. Spelarna kritiserar dels Bluehole för att teamet inte gör något åt problemet, dels problemet med att ha in game-reklam i ett spel som definitivt inte är free-to-play. De negativa Steamrecensionerna kom som ett brev på posten och plötsligt är "bara" 66 procent av de 188 000 recensionerna positivt inställda.

Valve inser att detta är ett problem och deras svar på "review bombing" är att tydliggöra om ett spel plötsligt får många negativa omdömen och ge oss möjligheten att exkludera undantagen.

Skicka en rättelse