Rockstars Rage-motor är för första gången helt anpassad för den senaste generationens konsoler.

Rockstars senaste spel, Grand Theft Auto V, släpptes precis i slutet av livscykeln för Playstation 3 och Xbox 360, vilket såklart gjorde att motorn behövde anpassas därefter. Senare släpptes versioner till båda maskinernas efterträdare och datorer, vilka gav ett otroligt grafiskt lyft, men Red Dead Redemption 2 innebär ett nytt steg för Rage-motorn.

Prestanda- och hårdvarunördarna Digital Foundry har hårdgranskat den senaste trailern och kommer bland annat fram till att filmen med största sannolikhet är renderad i spelmotorn. De går också igång på hudtoner, vacker himmel och partiklar som reagerar på ljus.

Konsolerna har gjort spelandet väldigt mainstream. Få utvecklare vågar numera ta ut svängarna utan kör på gamla beprövade koncept. Spel har blivit kassakor helt enkelt. Inget fel i det såklart, men kvaliteten på spel överlag har blivit sämre. Spelen ska... 05/10 Mycket av de teknologiska framstegen bland hårdvara har med mikro- och nanoteknologisk forskning att göra samt framsteg inom produktionsteknologi. Detta hade inte påverkats om fler spelat på PC eller inte. Konsolmarknaden har dragit in massor av folk... 04/10 @Loltron: spel som inte håller utlovad framerate beror på dålig kod eller överambitiösa kodare, inte på hårdvaran. Såväl konsoler som datorer kan leverera skyhög framerate, det är bara en fråga om vilka eftergifter utvecklarna är beredda att göra. Samma... 04/10 @CliQue-SinneD: Vet inte hur många gånger jag spelat konsol spel där det är framdrops under 30 när det händer lite. Även spel som ska ha native 60 fps. Så jag håller inte riktigt med lov-orden om konsolerna. Dom är knappast felfria, och nästan alla spel... 04/10 @Margy: Så du menar att rockstar inte har tjänat på att tex släppa gta v på pc ? 04/10 Dagens konsoler har bra prestanda jämfört med hyfsade gaming-PCs. Visst, det är inte samma råprestanda vid direkt jämförelse men det är SÅ mycket lättare att utveckla och ffa optimera spelen för konsoler och då kunna pressa ut så mkt prestanda som möjli... 04/10 Om det här spelet släpps till PC så kommer jag driva mina grannar till vansine genom att konstant spela musiken från "The Man With No Name"-trilogin :D Ennio Morricones western-musik är ju ett måste <3 04/10 Tror du? Du vet inte hur utveckling av PCs hade varit utan konsoler, vilka teknologiska framsteg vi hade kunnat ha, hur stor marknaden har blivit bland pc användare med mera. Dum och trångsynt tro det hade blivit sämre utan konsoler. 04/10 Det är äntligen någon som fattar!!! Fan vad länge jag har väntat på detta ögonblick 04/10 Begränsningen består av att det är ekonomiskt självmord att spendera massor av pengar på att utveckla ett spel som siktar in sig på några få procent av PC-spelare som har den senaste hårdvaran. Utan konsoler skulle inte många spel likt detta ha ekonomis... 04/10
Skicka en rättelse