Med lite tur släpps alphan på Citizencon-mässan.

Chris Roberts och hans gäng kommer visa det senaste från Star Citizen på det årliga eventet Citizencon i Frankfurt om några veckor. Och med lite tur lanseras den svårt försenade 3.0-alphan då. Den avtäcktes i augusti förra året och första planen var att släppa den innan årsskiftet.

Men Alpha 3.0 har nu gått ut till den första lilla testgruppen (kallas Evocati), skriver utvecklarna det senaste veckobrevet. Och man säger till Polygon att Alpha 3.0 kan släppas den här månaden, vilket osökt för tankarna till Citizencon som slår upp portarna den 27:e. Men man betonar att det inte är ett löfte.

Star Citizen 3.0 beskrivs som ett rejält steg framåt i utvecklingen. Den utökar den spelbara världen, innehåller tre månar som genereras procedurellt (alltså saker slumpas fram utifrån givna förutsättningar) och en asteriod. Du kommer kunna flyga ner till dem, landa och kliva ut och ta en promenad – utan laddskärmar. Bland mycket annat innehåller det också flygledarfunktioner, nytt uppdragssystem, nya farkoster, ny AI-funktionalitet, med mera, med mera.

Alla som köpt Star Citizen får tillgång till 3.0-alphan när den släpps publikt. Priset för spelet med ett skepp är 51 euro, men du kan komma upp i summor kring 15 000 euro om du har plånbok nog.

Star Citizen består sedan i frebruari 2016 av två spel: det MMO-artade rymdspelet Star Citizen (som består av en handfull moduler, t.ex. för att flyga, förstapersonsaction och en social del), och singleplayer-spelet Squadron 42, som mer kan ses som en fortsättning på Chris Roberts gamla Wing Commander. Spelen utvecklas parallellt, men det händer avsevärt mer med Star Citizen än Squadron 42. Det lär dröja innan något av dem är färdigt, trots att utvecklarna samlat ihop över 160 miljoner dollar, nära 1,3 miljarder kronor. Vilket är helt vansinnigt mycket pengar.

Men om det vill sig väl kan vi alltså få börja provköra Star Citizen Alpha 3.0 inom ett par veckor. Håll tummarna.

Känns som dom skulle avvaktat med Squadron 42 och istället lagt all kraft åt Star Citizen för att sen gå över till Squadron 42 när MMO-delen är "ok". 11/10 @Aletheides: Tihi, så var det ja, när du säger det :) Tack för rättelsen 11/10 Jeg likte ikke at de tydeligvis begynte å jobbe på 'space whales' for å inkludere denne spøken fra forumet inn i spillet, så nå er jeg helt ferdig med Star Citizen. :| Det begynner å bli en masse ting jeg ikke liker med dette, og da blir det for mye for... 11/10 Allt som hände före kickstarter, är ju spekulationer eller hur man resonerar eftersom man inte vet hur många som är intresserade, då kickstarter kampanjen hette allt annat än bara Squadron 42. Så sedan kickstarter har det alltid varit 2 spel (https://ww... 10/10 Star Citizen. Ni kommer vara retirement home citizen när spelet är "färdigt". Tycker synd om er alla som backar detta spel som om ni är med i en sekt. Aja, era pengar, kasta skiten vart ni vill. 10/10 Wait what? gör de 2st spel nu o.O 10/10 @StrongBad: Tycker vi sedan kan rikta våra eldfacklor och högafflar åt CD project red och Cyberpunk 2077, dom har ju hållit på med det spelet sen 2012 dom också. Ett redan då etablerat företag dessutom. Sanslöst! Skandal! Scam! /sarkasm 10/10 Vaporware, let the flaming begin. 10/10 Aj fasen, var det så det var ställt. Nu när du säger det så dyker det upp ett vagt minne i bakhuvudet men detta hade jag tyvärr glömt. Får hoppas att han kan knyta ihop de olika delarna till en bra helhet då. 10/10 Inte korrekt. Spelet släpps i 3 delar ja som de kallar Episoder. Men de beskriver dessa tre delar mer som Wing commander 1, wing commander 2 och Wing commander 3. Första Episoden innehåller ungefär 71 uppdrag och är minst 20 timmar långt. Scriptet de... 10/10
Skicka en rättelse