Nyfikna slipper betala extra för framslumpade bonusprylar.

Assassin´s Creed: Origins innehåller någon form av loot boxes, alltså lådor med hemligt innehåll som spelare kan köpa sig tillgång till. Men nu stillar Ubisoft oron för att det ska handla om mikrotransaktioner – innehållet i loot-kistorna kan enbart köas med spelvalutan, inte med riktiga pengar.

Det säger regissören Ashraf Ismail till Eurogamer. Loot-lådorna funkar som så att du vet vilken sorts föremål du kommer få, men exakt vilket det blir slumpas fram, och de köps från en kringresande säljare. Men det går alltså inte att köpa innehållet för riktiga pengar, till skillnad från exempelvis Middle-Earth: Shadow of War som fått hård kritik för just detta.

Ismail förklarar att man gör så här för att anpassa spelet till flera spelstilar. Vissa gillar att leta reda på exklusiva prylar genom att spela, men andra föredrar att pilla med de ekonomiska aspekterna.

Anledningen till att vi gör det här är för att vi redan för två år sedan såg att folk spelade på olika sätt. Det finns folk som gillar att ta sig till ett militärområde, infiltrera det, stjäla bytet och utrustningen och förhoppningsvis hitta unik eller legendarisk gear.

Sen finns en mindre grupp folk som nästan helt ägnar sig åt ekonomin, köpa och sälja prylar för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Och vi kände, det är ett okej sätt att spela - det är en del av rollspelandet, vi låter dem spela med ekonomin. Så, det är ett sätt att kunna köpa eller få några av spelets unika prylar.

Det kommer gå att bränna riktiga pengar via spelets inbyggda butik, t.ex. kostymer till huvudkaraktärren. Men Ismail försäkrar att vi kommer kunna spela till oss allt material som finns att köpa i e-butiken. Och så länge det handlar om kosmetiska ting och det finns gratisalternativ för att få tag på dem har åtminstone undertecknad svårt att klaga. Vad säger du?

https://youtu.be/MdB_ooSljJc 13/10 För mig finns det inte något resonabelt försvar för lootboxes i singleplayer, speciellt inte om man betalar en summa för spelet i början. Jag förstår hur de tänker, men det är inte något jag vill uppmuntra och därför undviker jag den produkten, eftersom... 11/10 Nu när de har dessa mikrotransaktioner, kistor osv att kunna köpas av valuta in game. Vad tillför dem? Vore det inte bättre att bara låta allt smälta in i världen och sälja allt från olika NPCer istället? 11/10 Ja jag väntade tills för någon månad sen att köpa förra årets AC Ezio collection, var stor rea på det. Men var mest för att jag spelat alla dom spelen förut jag inte köpte det förra året. Årets AC kommer jag dock köpa direkt! 11/10 Klart det kommer att komma microtransaktioner. Spelens värde har rasat, folk väntar till det är 75% rea eller så får företagen göra titlar där man har skalat bort det visuella. För AAA-titlar kostar så mycket mer att producera än t.ex Battlegrounds &... 11/10 @blohm: jag tänker hur det påverkar hur lång tid det tar att spela igenom berättelsen och liknande, alltså att ta sig igenom spelet på traditionellt sätt. 11/10 Ännu ett "Tripple AAA" spel som ger spelarna småbitar istället för hela spelupplevelsen. @Tomas Helenius Jag hänger inte riktigt med i argumentet; Inte stör progression? Är inte att samla gear, skins och annat faktiskt en del av progression? Min favorit... 11/10 @Tomas Helenius: Tack för återkopplingen. Hur ni betraktar och behandlar en sådan här situation mot era besökare kan antingen bidra eller hämma till den normalisering som sker brett av dessa modeller. Lotteriinspektionen har påbörjat utredningar i ankny... 11/10 Känns mest som ett halvt steg tillbaka för att stilla pöbeln efter att man gått två steg för långt. 11/10 Ifs är det inget nytt i Assassins Creed.. AC Black Flag, Unity och Syndicate har microtransaktioner i form av valutan Helix men det är inget måste och påverkar inte spelet i någon större utsträckning. Helix går även att få under spelets gång i mindre... 11/10
Skicka en rättelse