"De kraftfullaste prylarna kan bara förtjänas via ingame-achievements."

Förra helgens multiplayer-beta av Star Wars: Battlefront II ledde till massiv kritik av spelets loot-kistor, mikrotransaktioner och progression-system. Arga röster har hörts om hur Star Cards leder till obalans, att slumpen avgör vilka prylar man får och att det finns pay to win-tendenser.

EA har nu kommenterat kritiken. I ett inlägg förklarar man hur saker fungerar, och samtidigt antyder man att obalanserade klasser och Star Cards-fördelar kommer jutsteras till fullversionen. (Specialist är för stark, First Order Flametrooper för vek.) Det poängteras att det minsann går att nå framgång genom hederligt gammalt spelande också. Så här säger man:

  • There are many things you can earn in the game, including weapons, attachments, credits, Star Cards, Emotes, Outfits and Victory Poses.

  • As a balance goal, we’re working towards having the most powerful items in the game only earnable via in-game achievements.

  • Crates will include a mix of of Star Cards, Outfits, Emotes or Victory Poses.

  • Players earn crates by completing challenges and other gameplay milestones, or by purchasing them with in-game credits or Crystals, our premium currency.

  • If you get a duplicate Star Card in a crate, you will get crafting parts which you can then use to help upgrade the Star Card of your choice.

  • And lastly, you have to earn the right to be able to upgrade Star Cards and unlock most Weapons. You can only upgrade or unlock them if you have reached a high enough rank, which is determined by playing the game.

Samtidigt mildrar det här inte kritiken mot mikrotransaktioner i ett fullprisspel, eller att progression baseras på loot-kistor – i praktiken på slumpen.

Återstår att se om Dice och EA justerar tillräckligt mycket till fullversionen (släpps den 17 november) för att mildra kritiken mot betan.

@Esri: Okay, så dom gjorde det dom sa? 22/10 Det hade de visst, kolla bara recensioner och nyheter innan spelet släpptes, de var tydlige med att "We will have not microtransactsion in battlefiled 1 at release" Och ja, det stämde ju, de hade det inte vid release... de hade det senare. 21/10 Nej det var Battlefield: Bad Company 2 som hade en stamenat från DICE att dom inte skulle göra. Battlefield 1 hade inte någon marknadsföraning om att det inte skulle vara någon DLC etc 21/10 Självklart, men undanflykten är att de inte har råd att utveckla spel utan det, vilket är lögn och ingenting annat. De vill tjäna pengar och att blåsa folk med lådor fungerar bra så varför sluta? Folk måste sluta köpa skiten som kommer ifrån EA för att... 21/10 Mer än halva EA's inkomst är från mikrotransaktioner, tror inte ett sunt företag skulle ta bort en sådan affärsmodell för att en bråkdel av kunderna gnäller. https://www.tweaktown.com/image.php?image=imagescdn.tweaktown.com/news/5/7/57475_1_ea-earned-1-... 21/10 Sluta projicera, det är bara fånigt. Du har inte haft ETT enda argument för att stödja dina påståenden, det enda du har kommit med är siffror som motbevisar allt du skriver. 15/10 Jo, sant. 15/10 Du är en av de typiska personer som inte har någon aning om vem som har skrivit vad. Jag har enbart skrivit ett svar till dig som involverar valutor, då skrev jag tydligt som satan DOLLAR. Låt oss bara avsluta på faktumet att du inte har någon som helst... 15/10 En sekund dollar, nästa kronor, sen dollar igen, sen kronor. Du har ingen aning om vad du själv skriver. Du är den typiska personen som inte förstår skillnaden mellan miljoner och miljarder. Om du hade det så hade du överhuvudtaget inte skrivit i den... 15/10 I och med Battlefield 1 kändes det som de var på väg att ta åt sig för det bättre, tänker mest på Premium Friends och att de i framtiden eventuellt inte skulle ha betal-MAP-DLC längre då det såklart splittrar communityn.. Detta känns nästan som Disney... 15/10
Skicka en rättelse