Dåliga spelare kan matchas mot bra och få förslag på köp som jämnar ut oddsen.

Mitt under brinnande diskussion om lootlådor i spel kommer en annan potentiell debattbomb: Activision har fått patent på ett system som är framtaget för att uppmuntra spelare att göra mikrotransaktioner.

Det kan fungera så här: i ett multiplayerspel matchas olika skickliga spelare medvetet mot varandra. När de sämre spelarna märker att de är underlägsna lockas de att köpa vapen eller utrustning för att förbättra sina chanser. Systemet för mikrotransaktioner kan anlaysera situationen och föreslå specifika föremål för sämre utrustade spelare, allt för att uppmana till köp.

Kort uttryckt: bygga ett system där dåliga spelare kan köpa sig jämbördiga med bra spelare, istället för att som i traditionell matchmaking matcha lika bra/dåliga spelare mot varandra.

Så här står det i patentet:

The microtransaction engine may analyze various items used by marquee players and, if the items are being promoted for sale, match the marquee player with another player (e.g., a junior player) that does not use or own the items. Similarly, the microtransaction engine may identify items to be promoted, identify marquee players that use those items, and match the marquee players with other players who do not use those items. In this manner, the microtransaction engine may leverage the matchmaking abilities described herein to influence purchase decisions for game-related purchases.

Vänta lite innan du sliter fram tjäran och fjädrarna och beger dig mot närmsta Activison-kontor – patentet finns inte i något spel än.

Destiny 2 släpps till pc nästa vecka – utan förföriska pengapatent.

En talesperson för Activision säger till Gixel att tekniken inte används i något av företagets spel, skriver Rolling Stone. Patentansökan lämnades in redan 2015 och patentet är av experimetell art. Vidare sköts det här av ett team som jobbar fristående från Activisions vanliga spelutvecklingsstudior, säger företaget.

"This was an exploratory patent filed in 2015 by an R&D team working independently from our game studios. It has not been implemented in-game."

Det sistnämnda understryks av Destiny 2:s community manager, som säger att "inget av det här används i Destiny".

Det är förstås fullt möjligt att tekniken dyker upp i framtida spel, i en eller annan form. Lika möjligt är det att den inte kommer användas alls – patent tas ofta utan att användas i praktiken. Men oavsett vilket så är timingen sämsta tänkbara för Activision efter den senaste tidens arga reaktioner på hur företag vill sälja mer material utöver själva spelet.

Activision har tveklöst skitit i det blå mikrotransaktionsskåpet.

Tack till Jinxswe för detta #nyhetstips!
Skicka en rättelse