Uppdatering: i en ny serie tweets skriver Wilson att hans uppgifter om tillverkningskostnaden för Dead Space 2 var helt och hållet fel.

Ursprunglig nyhet: I går stod det klart att EA stänger studion Visceral Games och börjar om på ny kula med nästa stora Star Wars-actionäventyr.

Efter beskedet tog Zach Wilson, level designer hos just Visceral, till Twitter där han avslöjade att Dead Space 2, som studion utvecklade, sålde i aktningsvärda 4 miljoner exemplar, men att det inte var tillräckligt för att möta EA:s försäljningsmål.

Wilson menar att EA var stenhårda med budgeten. Men med en marknadsföringskostnad på 60 miljoner dollar (lika mycket som utvecklingskostnaden) och att återförsäljare tar en stor del av kakan räckte inte försäljningen för att nå målet.

Det ska noteras att Wilson inte säger något om huruvida spelet gick runt ekonomiskt, bara att det inte nådde målet. I senare tweets flaggar han för att det inte är några exakta siffror, mer en kvalificerad uppskattning av kostnaderna.

Senare uppskattar Wilson att EA tjänade omkring 30 dollar per sålt spel, i runda slängar alltså omkring eller lite mer än hälften än priset i butik. Spel sålda i de egna butikerna, som Origin för EA och Uplay för Ubisoft, räknar han med att företagen får ungefär 90 procent av kakan.

Wilsons uppgifter har såvitt känt inte kommenterats av EA, och det ska betonas att det rör sig om en enskild persons obekräftade uppgifter.