Utvecklare för nedlagda Visceral uppger att EA hade högre försäljningsmål.

Uppdatering: i en ny serie tweets skriver Wilson att hans uppgifter om tillverkningskostnaden för Dead Space 2 var helt och hållet fel.

Ursprunglig nyhet: I går stod det klart att EA stänger studion Visceral Games och börjar om på ny kula med nästa stora Star Wars-actionäventyr.

Efter beskedet tog Zach Wilson, level designer hos just Visceral, till Twitter där han avslöjade att Dead Space 2, som studion utvecklade, sålde i aktningsvärda 4 miljoner exemplar, men att det inte var tillräckligt för att möta EA:s försäljningsmål.

Wilson menar att EA var stenhårda med budgeten. Men med en marknadsföringskostnad på 60 miljoner dollar (lika mycket som utvecklingskostnaden) och att återförsäljare tar en stor del av kakan räckte inte försäljningen för att nå målet.

Det ska noteras att Wilson inte säger något om huruvida spelet gick runt ekonomiskt, bara att det inte nådde målet. I senare tweets flaggar han för att det inte är några exakta siffror, mer en kvalificerad uppskattning av kostnaderna.

Senare uppskattar Wilson att EA tjänade omkring 30 dollar per sålt spel, i runda slängar alltså omkring eller lite mer än hälften än priset i butik. Spel sålda i de egna butikerna, som Origin för EA och Uplay för Ubisoft, räknar han med att företagen får ungefär 90 procent av kakan.

Wilsons uppgifter har såvitt känt inte kommenterats av EA, och det ska betonas att det rör sig om en enskild persons obekräftade uppgifter.

Ha så roligt med era generiska on-rail corridor shooters med lootlådor och skit då. 19/10 I det här fallet tycker jag dock man kan lasta EA till 100%. Vad trodde dom egentligen? Hur bra ett skräckspel än är, kommer det med stor sannolikhet inte att storsälja. Jag tycker ändå det här spelet säljer över förväntan men marknadsföringskostnaden... 19/10 Som så många andra har skrivit, det gjorde de. Det fanns på Steam Innan origin, det hjälpte inte. 19/10 Ah sant. Tänkte att det var snittet på hur mycket spelet såldes för (Många väntar med att köpa tills priset gått ner t.ex.) så aa, då var ju EA bara sjukligt giriga med sitt säljmål. 19/10 ^This. Dessutom hade de aldrig behövt lägga ner i närheten av så mycket pengar för marknadsföring. 19/10 Jag har inte köpt något som jättarna givit ut på bra många år. Inte för att allt är skit (även om mycket är generisk löpande bandet produkter) utan för att jag inte vill stödja en marknad där sådana bolag sätter ramarna för hur spel ska utformas. CD Pro... 19/10 Hade velat haft ett till Dead Space, men då som första delen, mera skräck å känsla. :) 19/10 Känns som lite gammaldags tänk att lägga 60 milj på marknadsföring i dessa dagar, vi är ju en kultur som nästan gör allt marknadsföringsjobb med glädje åt spelbolagen ? Några läckta screenshots och ett par utvecklarbloggar är ju oftast nog för att Inter... 19/10 Jag vet inte om det är du eller jag som missar något här, men det står att de TJÄNADE 30 dollar per sålt spel. Borde inte detta redan vara medräknat alla utgifter då? 19/10 Fast det var det de försökte göra med 3:an och det är ett fruktansvärt dåligt spel. 19/10
Skicka en rättelse