FZ-medlemmarna lättar sina gamer-hjärtan – det är bara att lyssna och lära, EA.

Förra veckan berättade EA att man stänger Visceral Games och att utvecklingen av deras Star Wars-spel börjar om hos andra utvecklare.

Beskedet kom i ett pressutskick signerat Patrick Söderlund, exekutiv vicepresident på EA Worldwide Studios. Han lät förstå att tidiga tester av Viscerals storydrivna actionäventyr inte levde upp till förväntningarna. Så här skrev Söderlund:

I den här snabbrörliga branschen är vi alltid inriktade på att skapa upplevelser som våra spelare vill spela.

Och:

Under utvecklingsprocessen har vi låtit spelare testa spelkonceptet, lyssnat på feedback om vad och hur de vill spela, och noga registrerat viktiga skillnader på marknaden.

Söderlund understryker, som så ofta i EA-sammanhang, att man lyssnar på communityn, att spelarnas feedback är en viktig komponent när spelkonceptet utformas. Men communityn uppfattar snarare EA:s strategi som precis tvärtom.

FZ-läsarna, som ju i högsta grad är EA:s målgrupp, framför hård kritik mot företagets beslut. Återkommande punkter är, förutom frustration över att utvecklare stängs, farhågor för att det namnlösa Star Wars-spelet ska fyllas av lootlådor på samma sätt som i Star Wars: Battlefront II. Så här låter det:

@EGS8877 #3760005
– Hjärtat brister när man aldrig får sitt efterlängtade singleplayer äventyr i Star Wars. Att EA fick licensen till SW spel var det värsta som kunde hända.

@Sunshine #3760486
– Tydligen så måste spelare ha sagt till EA att stänga ner studion och projektet för det är precis det de gör efter att ha "lyssnat till spelare runt vilken typ av upplevelse de förväntar sig..."

@Alexraptor #3759940
– Översättning = Vi kunde inte komma på hur man klämmer in lootboxes i det här spelet.

@Struggle #3759951
– Det är lustigt. Om påståendet skulle vara sant, skulle majoriteten av mina favoritspel de senaste åren komma ifrån EA. Vilket verkligen är långt ifrån sanningen.

@Tapiwen #3759970
– Visceral Games var dom som gjorde "The Lord of the Rings: Return of the King" spelet till PS2, Xbox och PC. Samt "The Lord of the Rings: The Third Age" två av mina favoritspel som barn. En av dom som var med och utvecklade Star Wars spelet nu var med i utvecklingen av Uncharted serien, och en av dom andra var med i utvecklingen av dom första Assassin's Creed spelen.

– Jag tror inte ett dugg på det Patrick säger angående det här valet. Fanns ingen i det hela Battlefront 2 communityt som BAD om lootlådor. Så dom la nog bara spelet på is och stängde studion för att inga lootlådor var med i bilden. Jag tror dialogen fungerade så här.

Patrick: "Ser bra ut det här, mycket lovande"
Amy: "Jo vi planerar en release nästa år om det kommer fungera så bra som det gör just nu! Ett open world Star Wars RPG är ju vad fansen vill ha"
Patrick: "Mmhmm, men lootlådor då?"
Amy: "Lootlådor?"
Patrick: "Kom med mig in på mitt kontor är du snäll"
Och sen stängdes allt ner.

Skälet till omstarten och nedläggningen diskuteras också. Ett par kommentarer menar att Viscerals produktion är ojämn, och att Star Wars-titeln kan ha lagts ner för att den inte höll måttet.

@Kebbe #3759973
– Var ju otroligt att de klarade sig såpass länge. Bortsett från Dante's Inferno har de inte gjort någonting bra sedan Dead Space 2008(!).

@Jonätän #3759990
– Skulle inte bli förvånad om det är ett värdelöst spel och därför bra att det inte fortsätter med samma utvecklare. Se bara på vilken kvalitet vissa spel som faktiskt släpps har.

@Molotov #3760002
– Tror också att spelet antingen var skitdåligt, trasigt eller på nått sätt feldesignat så det inte skulle bli bra produkt till slut. Sånt händer. Detta betyder inte på att.vi inte kommer få,nått star wars spel, annan studio tar över och förhoppningsvis gör nått bra.

Vissa vill också se högre produktionstakt från EA:s håll. Sedan de knep Star Wars-licensen 2013 har de bara släppt Star Wars: Battlefront, och Battlefront II lanseras om några veckor. ”För lite”, menar en del i forumet och drömmer sig tillbaka till tiden för den förra filmtrilogin.

@Ferren #3760116
– Det är ändå rätt fascinerande. EA köper Star Wars liscensen av Disney för X antal år framöver. (Vill inte veta priset). Och sedan dess så har dom släppt ETT Star Wars Spel. (Mobile spelen är fortfarande under Disney tror jag). Vid den här tiden hade jag hoppats på massa titlar, RTS, RPG etc.

@Ferren #3760121
– Dom har haft licensen sedan 2013, och släppte första spelet 2 år efter det. På 4 år så anser jag åtminstone fler än bara ett dotterföretag kunde framkalla något. EA sitter ändå på en jäkla massa studios. Sedan nämns det ingenting förutom BF. (och det aktuella spelet som annonserades redan 2015). Det jag vill komma till att jag hade hoppats på mer kärlek för varumärket av EA. Men det kanske räcker att bara köra Battlefront all the way.

@Banjo #3760128
–Jag håller med Ferren. De borde göra mer med sin licens. Och diversifiera mer.
Man minns ju vilken variation av titlar som släpptes när Star Wars Episode 1 släpptes. Flera olika spelgenrer och målgrupper. Racing, action, äventyr, shoot em up, lek & lär / edutainment...

– Nu har ju visserligen Lego Star Wars Episode VII The Force Awakens släppts också. (Inte heller det ett EA-spel vad jag vet) Men lite glest har det nog allt varit med Star Wars-spel med tanke på hur hett Star Wars är just nu.
Och ja, sen saknar vi ju fortfarande Star Wars 1313 som såg så lovande ut!

@Banjo #3760088
– Alltså, förstår ni hur bra ett nytt Star Wars-spel där man flyger och skjuter kanske kunde bli om det gamla Factor 5-teamet slog sig ihop? De levererade fyra gånger i rad (Battle for Naboo också) och de utvecklade Rogue Squadron II : Rogue Leader helt galet snabbt vet jag, typ dubbelt så fort mot vad som hade varit "lagom", för att få ut det till Gamecubes premiär. De kan (nåja, kunde) leverera snygga actionspel i tid och de skulle bidra med något som saknas i landskapet av Star Wars-spel.

Kort summering:

  • Gamers vill ha fler Star Wars-spel i flera genrer

  • Gamers vill INTE ha lootlådor

Varsågod, Patrick.
/FZ-communityn

Skicka en rättelse