"Det gör mig ledsen att ordet linjär anses som något dåligt."

EA:s beslut att lägga ner Visceral Games och studions Star Wars på is för att bygga om det till ett mer öppet och ickelinjärt spel rör, förstås, upp känslor. En av dem är Cory Barlog, som regisserar nya God of War till Playstation 4. Han är ledsen över att "linjär" ses som ett skällsord.

Debatten om öppna spel kontra linjära är en ständigt het potatis som inte verkar coola ner.

Under Barlogs tweet tackar tidigare Visceral-medarbetaren Brendon Bengtson för stödet. Han berättar också att stämningen var "väldigt konstig" hos Visceral efter beskedet, och att alla "chockades". Barlog å sin sida tackar Bengtson och Visceral för spelen studion har gjort.

Kanske blir Ubisofts framtida satsning en "garden simulator"! :D 24/10 Jag gillar mest cirkulära spel 24/10 The Last of Us, som i min mening är världens bästa spel, är linjärt. Witcher 3, som jag betraktar som det näst bästa, är det inte. Kort sagt; ett bra spel är ett bra spel oavsett format. Linjärt ska hur som helst inte underskattas. Lättare att kräma in... 24/10 Beror helt enkelt på hur det utförs. Open world tenderar att vara ett minfält för utvecklare dock för många lägger helt enkelt in mini-uppdrag/capture points som alla utförs identiskt och är helt enkelt busywork ofta för att låsa upp fast travel punkter... 24/10 Trodde jag var den enda som gillade linjära spel. Ge mig en bana, visa vart jag ska gå och gör det grymt! 24/10 Lagom öppet, med en stark historia. Som i Zelda. Ungefär. Eller Final Fantasy Eller Metal Gear. Eller Resident Evil och Tomb Raider kanske. Eller nya Super Mario Odyssey eller gamla Super Mario Galaxy och Super Mario 64. Helt öppet, enormt och tråkig... 24/10 Det kan gå bra med linjära spel om det finns ett djup i det. Och vad anses vara linjärt? Är Dark Souls 3 linjärt t ex? För Souls serien är min favorit av alla pelserier någonsin... Men kan man betrakta några av dem linjära? Dark Souls 1 kanske? Görs lin... 24/10 Gillar oftast inte linjära spel. Kan inte komma på det senaste jag gillade. Men det är nog också för att jag avskyr storydrivna spel med massa filmsekvenser. Dark Souls och Deus Ex har en perfekt mängd frihet. Sen gillar jag förvisso inte Skyrim eller... 23/10 Ett problem med många spel med öppen värld är väl att det känns som att en hel del utvecklare implementerar en öppen värld "för sakens skull" snarare än för att det lyfter spelupplevelsen. Grand Theft Auto-serien är ett av de starkaste exemplen på hur... 23/10 Jag tror att det gäller att hitta balansen. 23/10
Skicka en rättelse