Bioware-avhopparen Manveer Heir skräder inte orden när han pratar om sin forna arbetsgivares prioriteringar.

Det går inte så bra för EA just nu. Först drogs Battlefront 2 in i kritiken kring lootlådor, sedan annonserade de att Viscerals Star Wars-spel pausats för omvärdering och att studion stängs. Detta sporrade skämtsamma inlägg om att EA inte lyckats få in mikrotransaktioner i spelet men enligt en Bioware-veteran kan det vara ganska så nära sanningen.

Manveer Heir arbetade sju år på Bioware Montreal och i en intervju med Vice-podcasten Waypoint Radio (via Eurogamer) berättar han om hur framgångarna med mikrotransaktionerna i Mass Effects multiplayer fick EA att se nya inkomstmöjligheter.

– Jag har sett folk spendera bokstavligen 15 000 dollar på multiplayerkort.

Heir menar att detta var en betydande orsak till att spel som Dragon Age och andra EA-titlar som historiskt sett inte haft multiplayer nu skulle ha det.

– De bryr sig inte om vad spelare vill ha, de bryr sig om vad spelare är beredda att betala för.

Han fortsätter och pekar på Biowares kommande spel Anthem som ytterligare ett exempel på detta, en titel som enligt honom inte är den typ av spel studion är känd för, men att EA trycker på för fler spel med mer öppen design. För att de är lättare att kapitalisera på.
Heir menar att detta tänk drabbade Mass Effect: Andromeda hårt, att Bioware inte hade expertisen att skapa spel med öppna världar. Något som enligt Heir också är bland det svåraste du kan göra inom spel.

– Vad detta betyder är att singleplayer trippel-A-spel för närvarande är döda hos EA, sammanfattar Heir sina tankar.

"Bioware-avhoppare: EA bryr sig bara om vad spelare är beredda att betala för." Sååååå... vad är nytheten? 25/10 ööööh diablo 3? 25/10 Är det någon som ens är förvånad? 25/10 Problemet är snarare att folk är villiga att betala för det. Hade ingen betalat, hade de inte gjort det. Svårare än så är det inte. "Problemen" började med att spel blev mainstream och inte något endast "spelnördarna" sysslade med. 25/10 Diablo 3 (vid release och i princip hela vägen fram till ett tag efter RoS), Overwatch, Hearthstone, Hots, Destiny 2, PTW i WoW etc. Blizzard är verkligen felfria. 25/10 https://i.imgur.com/iiCo4Qe.png okej patrick. 24/10 Behöver inte vara lika öppen värld som i t.ex. Skyrim, det räcker gott och väl om det är lika öppet som i Neverwinter Nights, och det gjorde ju Bioware ganska så jäkla ultrabra. Men det gardet är väl kanske borta nu. 24/10 Vår officiella ståndpunkt är att dåliga mikrotransaktioner är dåliga. Sen har vi resonerat varför det blivit så här i en krönika, raljerat om det i Fräcka Fredag. Jag är dock mer skeptisk till det Valve gör i till exempel CS:GO. Trots att de förbjudit... 24/10 Är inte Manveer Heir den där killen som var värsta PC-principal på Twitter? Edit: Det finns alltid rum att kritisera normer och hela den där biten, men jag kommer ihåg att han skrev en massa saker på Twitter som kändes lite "hej jag är 17 år gammal och... 24/10 Har FZ en officiell åsikt eller ett ställningstagande kring mikrotransaktioner och sk. "predatory payment models" ännu? Jag tycker att de borde ta ställning och officiellt fördöma eller göra tydliga poängavdrag i recensioner där mikrotransaktioner använ... 24/10
Skicka en rättelse