Tidigare Visceral-anställd säger sig förstå EA:s strategi.

När Patrick Söderlund berättade att EA startar om utvecklingen av sitt namnlösa Star Wars-spel antyddes att det arbete Visceral hittills gjort med spelet inte låg i fas med EA:s strategi. Han sa att snabba ändringar i spelbranschen gör att man försöker skapa de upplevelser dagens spelare vill ha, och dit hör uppenbarligen inte storydrivna, linjära actionäventyr.

Beskedet följdes av en rad artiklar från speltyckare som spådde singleplayer-spelens nära förestående död. Men den åsikten delas inte av Zach Wilson, tidigare level designer hos Visceral och en av personerna bakom Dead Space och Dead Space 2. I ett samtal med Gamesindustry.biz kallar han spådomarna om singleplayer-spelens död "absurda"

Påståendet att linjära singleplayer-spel kommer försvinna är helt absurt. EA kanske inte blir företaget som bär stafettpinnen vidare, men det finns så många grupper som brinner för de här speltypen där ute att de inte kommer försvinna. Personligen skulle jag vilja se färre spel med högre kvalitet överlag, vilket förmodligen är vad som kommer hända.

Wilson går också in på att termerna "singleplayer" och "linjär" kanske inte är så tydliga, att det är svårt att definiera vad som är vad.

Det är också så att 'linjär singleplayer' är en term utan tydig defintion. Alla håller med om att The Last of Us är SPL ("Single-player linear"), men hur är det med Bioshock? Eller Dishonored? Var suddas gräsen mellan SPL och 'immersive sim' och 'open world'? Det många möjligheter, inte bara en sorts sak.

Senare i intervjun gör Wilson något så ovanligt som att uttrycka förståelse för att EA allt mer lutar åt att använda lootlådor och mikrotransaktioner som intäktsben i sina spel. Han tror att det är rätt drag av EA.

Rådande trender på marknaden antyder att det är fallet. Jag förväntar mig att börsnoterade utgivare följer markandstrenden för att maximera sina vinster. Som ägare av EA-aktier stödjer jag detta.

Som designer av spel i AAA-sfären gör jag mitt bästa för att balansera kravet på att tjäna pengar med min aktning och hängivenhet för hantverket, alltid med spelaren i centrum. Jag varken köper eller spelar spel som utnyttjar de här systemen.

På fredag släpps Wolfenstein II: The New Colossus, ett spel som helt saknar multiplayer. Vilket väcker frågan – vad spelar du helst?

Jo, det var det jag sa. Menade inte att de inte får in tillräckligt med pengar för en efterföljare, det sa jag ingenting om, det har de ju uppenbart fått. Jag menade att de inte får in tillräckligt med pengar generellt sett. 25/10 Tror inte att SP titlar kommer att försvinna helt. CD Project började som en rätt liten studio, och Witcher serien blev snabbt en av de mest uppskattade och sålde extremt bra. Däremot ett faktum att det blir allt färre BRA sp titlar, och att allt fler... 25/10 Uppenbarligen drog Wolfenstein in tillräckligt med pengar eftersom tvåan snart lanseras. Jag har svårt att köpa argumentet att linjära singleplayerspel inte skulle sälja tillräckligt bra för att vara värda mödan på AAA-nivå när vi årligen ser spel i jus... 25/10 Ärligt talat har jag tröttnat rejält på Multiplayer då allting ska grindas och låsas upp nuförtiden. I dagens spel får man helt enkelt inte bara hoppa in och "köra" och plocka up saker some man gjorde förr. Det värsta är att så väldigt många spel nufört... 25/10 Tror poängen är att ett spel som Wolfenstein inte får in tillräckligt med pengar, även om det säljer väldigt bra. Förmodligen måste de höja priset på spel till $70 eller mer. 25/10 "Rådande trender på marknaden antyder att det är fallet. Jag förväntar mig att börsnoterade utgivare följer markandstrenden för att maximera sina vinster. Som ägare av EA-aktier stödjer jag detta. Som designer av spel i AAA-sfären gör jag mitt bästa för... 24/10 Att välja mellan SP eller MP är som att välja mellan mat eller dryck. Går inte att skippa det ena, båda har sin plats. 24/10 Single player är det som gäller för mig där jag kan lunka på i min egna lilla takt vilket är skönt. Känner mig för gammal för multiplayer idag. Älskade den spelformen för 15 år sedan men lirar väldigt sällen det idag. 24/10 Ett solospel som "floppar" kan fortsätta att generera pengar i ett mindre flöde i år efter release. Ett mp-spel som likt Battleborn floppar är en brakförlust helt utan skyddsmatta. 24/10 Singelplayer alla dagar i veckan. 24/10
Skicka en rättelse