En tidigare högt uppsatt Visceralmedarbetare ger sin syn på skräcksaken.

EA valde att flytta över Amy Hennigs och Viscerals Star Wars till en ny utvecklare, och beslutade samtidigt att stänga ner Dead Space-studion. Viscerals skräckserie har i och för sig inte sett dagens ljus sedan Dead Space 3 släpptes för fyra år sedan (eller varit bra sedan tvåan, om vi ska vara ärliga), men den här gången känns slutet väldigt definitivt.

Zach Wilson, före detta senior level designer på Visceral, jobbar numera på Bethesda och för Gamesindustry berättar han om vad han tror är ett moment 22 för skräckspelen.

Survival horror is hard. Horror games in general are expensive to make and hard to sell. People would give us the feedback that they love Dead Space but don’t buy it cause it’s too scary. Kind of works against itself.

You can’t sell games to a market that wants them to exist but doesn’t want to buy them. The actual process of generating projections – which EA uses to set marketing budgets and judge success – is incredibly opaque, which I think most devs found frustrating. We can’t translate our passion into a spreadsheet.

Å andra sidan: Dead Space 2 sålde i fyra miljoner freakin' ex. Det var ändå inte nog för EA. Resident Evil 7 har tagit tid på sig, men till sist nått målet. Svenska Frictional har dessutom bevisat med Amnesia och Soma att bra skräck inte behöver kosta skjortan att skapa.

Call of Cthulu 2018. Oändligt hypad. 30/10 @Lard von Bacon: Håller med, recensioner är totalt onödiga. Läser dem aldrig, de finns bara till för att de som skriver dem ska få uppmärksamhet. Jag vet bäst vilka spel som är bra, så köper dem och avgör själv. Behöver knappast nån "recensent" som nån... 30/10 Du borde aldrig lyssna på vad någon annan tycker om spel, för det säger absolut noll om vad du själv kommer att tycka. Alla prisar Breath of the Wild till skyarna överallt. Jag hatar det. Det är ett av de sämsta Zeldaspelen som Nintendo har gjort, tycke... 30/10 Självaste Steven Spielberg uttalade sig för några år sedan om ifall Hollywood fortsätter i samma spår som idag kommer hela filmbranschen där att implodera. Det är en ohållbar situation. Om nu spelbranschen är exakt likadan tror jag att du kan räkna ut... 30/10 Jag gillade alla dead space! Spelade trean flera år efter tvåan, för att jag lyssnade på allas gnäll om den. Ska aldrig mer lyssna på recensioner och forum! 29/10 Jeg fikk aldri lyst til å engang spill Dead Space spillet. Det lille jeg husker fra andre som spilte spillet i en video på Youtube, var at Dead Space hadde en del gimmicks som jeg ikke likte. Noe med å trampe på ting og gå rundt og samle på ammunisjon... 29/10 Innan Amnesia kom så sades det precis samma sak.... därefter kom det många fina skräckspel som bl.a. outlast, resident evil. Håller inte med om detta uttalande från denna EA snubbe. 29/10 Självklart går de överlag med vinst, annars skulle ju alla filmbolag ha försatts i konkurs för länge sedan. 29/10 Soma utvecklades under 5 år har jag för mig, så relativt sett så är det ett väldigt dyrt project. Det behövde sälja 300k för att gå runt, det finns ännu billigare skräckspel. 29/10 Nej nu har du fått det om bakfoten, hollywood filmer går inte med vinst. 29/10
Skicka en rättelse