Trippel-A-skräck är inget säkert kort.

"Skräckspel är dyra att göra och svåra att sälja", konstaterade en tidigare medarbetare på numera nedlagda Visceral Games. Dead Space 2 sålde å andra sidan i fyra miljoner ex – men det var ändå inte tillräckligt. Å andra sidan ser vi numera sällan renodlade survival horror-titlar i AAA-uppställningen. Resident Evil VII från i vintras är ett lysande undantag.

Ett annat är aktuella The Evil Within 2 som fick bra betyg på FZ och överlag ett gott bemötande. Om det är nog? Vi får se. Regissören John Johanas berättar för Game Watcher varför han tror vi ser så få högbudgetskräckisar nu för tiden, och hans syn på saken är ganska teknisk.

It’s certainly tricky to make a big horror. You realize when you make a AAA horror game that’s big on graphics, you don’t see it come together until the final moments. It’s tricky to calculate things in an effective way, and more so with horror because it’s so built on creating an experience that doesn’t have gaps. The risk is higher. We have the experience so we can mitigate those risks a little, but it’s a daunting task for anyone not familiar with the genre to create a AAA horror game.

Johanas lyfter fram indiescenen som ser till att skräckspelen alltjämt är relevanta. Själv lyfter jag i synnerhet fram Amnesia och Soma från Frictional. Bra skräck behöver inte kosta skjortan.

Skicka en rättelse