Ska leda till högre kvalitet på spelen framöver, från ett mindre team.

Telltale slog igenom med sina tolkningar av klassiska peka och klicka-äventyret Sam & Max. Med det avsnittsbaserade formatet i högsta hugg har de sedan tagit sig an allt från Borderlands till The Walking Dead och Game of Thrones. Framöver kan vi dock räkna med en lägre produktionstakt från företaget.

De har nämligen sparkat 25% av personalen, cirka 90 personer, med omedelbar verkan. Anledningen är en omstrukturering av företaget som ska leda till färre spel, men av högre kvalitet. Enligt Telltale ska inte några redan utannonserade titlar påverkas av omstruktureringen.

"Our industry has shifted in tremendous ways over the past few years. The realities of the environment we face moving forward demand we evolve, as well, reorienting our organization with a focus on delivering fewer, better games with a smaller team." - Pete Hawley, Telltale Games.

Via Gamesindustry.biz.

Tack till Sisyr för detta #nyhetstips!
Jag saknar deras tidigare titlar så som Monkey Island spelet de gjorde och back to the future. Peka klicka äventyren. Det börjar bli så trist de bara gör de här interaktiva filmlicens spelen nu förtiden. 09/11 @Banjo: Som sagt, det måste ju inte vara så, men..."fewer, better games with a smaller team" - Pete Hawley, Telltale Games. 09/11 Kan ju även vara så att en del av ledningen fick gå? 08/11 Dom kanske ska ta det lilla pyttesteget och göra hela filmer istället? 08/11 Hjälper inte med ett avslut om storyn inte är bra. 08/11 Vilket skulle tyda på att företaget inte är kompetent nog att hitta sysslor för dessa att göra. Just i denna bransch så finns det alltid nog för folk att göra.. Det är inte Storyn som är problemet utan det är deras fatala oförmåga att se en titel till... 08/11 De ska nog inte göra mer jobb. De drar nog ner på jobbandet i och med att de släpper färre spel framöver. Det fanns väl inte efterfrågan för alla episodbaserade berättande spel som de gjorde. De har pumpat ut flera spel om året tror jag. Samtidigt har... 08/11 Tänk er nåt i stil med Mario & Luigi men med mer berättande och interaktiva mellansekvenser, och mindre rollspelsinslag. Och snyggt, till Switch. 08/11 Tråkigt, tråkigt. Men om de gjorde 4-5 säsonger per år med 4-5 episoder i varje blev marknaden kanske mätt på deras spel. Det känns lite som att de kastat sig över allt som passar att göra historieberättande spel av. Allt från Minecraft till Game of Thr... 08/11 Det är en kostnadsfråga, nedskärningar brukar det heta. Knappast något fel på de anställda. Handlar oftast om att försäljning inte gått så bra som de trott, och att det inte finns tillräckligt med nya projekt för att sysselsätta dessa 25%. 08/11
Skicka en rättelse