Förhoppningsvis lever deras oannonserade Star Wars-actionspel vidare.

EA har plockat fram plånboken och köpt Respawn Entertainment, uppger Game Informer. Speljätten ska ha betalat 315 miljoner dollar, cirka 2,6 miljarder kronor, för studion.

Affären lär innebära att Respawns tid som oberoende spelutvecklare är över. Hittills har man samarbetat med EA, som gett ut deras spel, men inte ägts av storföretaget.

Respawn bildades 2010 av Infinity Ward-grundarna Jason West och Vince Zampella efter att dessa hamnat i konflikt med ägaren Activision. De båda herrarna var också med och tog fram Call of Duty-serien. Respawn har släppt Titanfall och Titanfall 2, som båda mottogs väl men inte levde upp till försäljningsmålen. Tvåan lanserades blott en vecka innan EA-spelet Battlefield 1 förra hösten, ett beslut som inte är alldeles lätt att begripa.

Det kan nog finnas en och annan orolig själ på Respawn nu, med tanke på den nya ägarens historik i fråga om hur man hanterar uppköpta företag. Men låt oss inte måla fan på väggen. EA sitter på Star Wars-licensen, och Respawn jobbar på ett hemligt Star Wars-actionspel i tredjepersonsvy. Högintressant om det håller Titanfall-kvalitet.

Money talks. 10/11 Precis, bara en jävligt modernare version som hade felfritt flyt :) Rörelser, vapen, ALLT, va riktigt bra gjort. Men gillar inte fordon i spel, precis som jag inte kör tank i Battlefield :P 10/11 EA är fan som en cancersvulst som sprider sig överallt och tar död på allt. 10/11 Fast det argumentet håller inte när många av dessa spel sålde bättre innan de blev köpta av EA :/. Och detta p.g.a. kvalitén i de flesta fallen sjönk efter att EA försökte få studion att släppa spel snabbare än vad de var kapabla att göra, bästa exemple... 10/11 Urk, fi fan, inte kul. 10/11 @Esri: Fast EA har ju skjutit till resurser såsom pengar, expertis och publicitet i dom flesta fall när det kommer till spel dom har publicerat och det har ju spelat in huruvida många spel flippat eller floppat eller ens blivit färdiga produkter. 10/11 Eh, jo "Molyneux had become an Electronic Arts vice-president and consultant in 1994" sen drog han när de släppte Dungeon Keeper och i samband med det så startade han Lionhead. 10/11 Å nej, vad tråkigt! :O :( 10/11 Ptja, jag vet inte. Känns lite som pest eller kolera om jag ska vara ärlig. Att de får förtjänst på de andra EA-spelen känns ju rätt irrelevant, snarare det som EA använde för att vinna budstriden mot Nexus. Det finns inget som garanterar att det blir... 10/11 Usch, jag vill inte vara den som är den, men fan sitter redan på väggen och klappar. Respawns strategi var kanske detta från början (?) I vilket fall som helst fick vi två fantastiska spel. 10/11
Skicka en rättelse