FZ:s speldator ställs inför det ultimata testet.

I går var det på dagen tio år sedan Crysis släpptes. Spelet ritade fullständigt om våra föreställningar om hur snyggt ett pc-spel kunde vara, och vilken hårdvara som krävdes för att nå dit.

De rekommenderade systemkraven vid release räckte knappast för några högre antal bilder per sekund med grafikreglagen uppskruvade, och i många år gällde kommentaren "Du har en bra dator. Men... kan den maxa Crysis?"

Tio år och en dag efter premiären plockar FZ:s testdator (Intel Core i7-4790K, Geforce GTX 1080, 16 GB RAM) upp den kastade handsken. Vi har skruvat upp vartenda reglage till absolut max, satt upplösningen till 2 560 x 1 440 och mätt frameraten med Fraps. Och svaret på frågan är – ja, den kan maxa Crysis.

Frameraten låg i snitt på 87 bilder/sekund (TJOHOO!!), vilket man inte hade varit i närheten av med dåtidens rekommenderade system (Core 2 Duo 2,2 GHz, Geforce 8800 GTS, 2 GB RAM). Genom att dra ner antialias kan du säkerligen få det att funka anständigt också med klenare grafikkort, men faktum är att Crysis fortfarande är ett galet krävande spel. Och att grafiken inte längre ger ögonen valuta för vad det kostar att maxa det.

Comanche: Maximum Overkill ritade om kartan på hur snygga spel kunde vara :) Borta var tetrapackberg och polygongrafik! igår 00:08 Haha jo det är en klassiker. Tror tom man kom hyfsat långt med en vanlig AMD x3. Motorn optimerades för xbox360 som jag tror hade en 3-kärnig cpu, samt 512mb grafikminne, något PS3 versionen fick problem med då den hade minnet uppdelat. Ord som dåligt... 16/11 Du glömmer när GTA IV släpptes till PC och var optimerad efter konsolernas flerkärniga CPUer. Var som en emo samling på Sweclockers forum när folk klagade på att spelet var dåligt optimerat för att deras överklockade E8400 inte klarade av att köra spele... 16/11 Jo det är sant, Stalker var verkligen buggit i början. Testade när det var nytt men tror jag väntade flera månader innan jag valde att köra igenom hela spelet. Kanske hade tur då, för jag stötte inte på några gamebreaking bugs den gången. Sen dess har... 16/11 vid samma prestanda så håller jag nog med :) men det känns bättre om man kan utnyttja spelen fullt ut helt klart, är ju dyrt som fan oavsett var man lirar 16/11 @monsterbenke: smakar det så kostar det helt enkelt. Och vill man ha bra fps mm så kostar en sådan dator givetvis mer än vad en konsol gör. Mitt inlägg gällde att konaol inte är billigare än pc när det gäller kr/prestanda. För samma prestanda alltså.... 16/11 ingen vill ha en ps4:as prestanda på datorn, har ju datorn för att kunna köra maxgrafik på allt osv :) och jag har inte spelat något i så lågt som 30 fps på lätt minst 15 år. minimum 60 fps är vad jag kallar godkänt och spelbart, annars är spelen mkt... 16/11 @monsterbenke: kan jag inte hålla med om. Att skapa en dator med samma prestanda som en ps4 kostar inte 25000. Att spela spel i 20-30 fps med snygg grafik är inga problem med en billig dator. Spelen är dessutom oftast halva priset på pc. Glöm inte onlin... 16/11 en dator kostar som alla konsoller tillsammans (iaf om man inte har totalt skräp), och spelen är cirkus samma för allt. så jo, datorer är Betydligt dyrare. ps4, 2500kr. min dator, mer 25000kr. 16/11 Inget av det jag skrev om finns i första cryengine, men jag välkommer dig att rätta mig om du kan peka ut motsatsen. Det där är brushes som genererar fram terräng, det är samma sak, men den feature jag pekade ut är möjligheten att generera allt medans... 16/11
Skicka en rättelse