Mitt under värsta fekaliestormen mot EA på grund av företagets ekonomiska strategi i framförallt Star Wars: Battlefront 2 deltog dess ekonomiansvariga Blake Jourgensen i helgen på UBS Global Technology Conference. Han talade just om EA:s ekonomiska strategier, skriver Gamesindustry.biz, och att pengar tjänas på de årliga sportspelen men att allt mer kommer handla om prenumerationer och likannde som gör det möjligt att dra in stålar också efter release.

I fråga om spel sa han att EA ligger lite efter på actionområdet (alltså inte FPS som Battlefield), och att det är något man kommer ta sig an:

Action är uppenbart det område där vi missar mest, och skälet till att vi bygger Anthem och den nya titeln som Jade Raymonds team på Motive bygger i Montreal. Det är målet inom gaming. Det är ett vi inte lagt så mycket tid på eftersom vi varit så fokuserade på sport och förstapersonsshooters. Vi känner att det finns enorma möjligheter där.

Actinspelet från Motive kommer innehålla några intressanta gameplay-mässiga nyheter, om vi ska tro Jourgensen:

Vi har ett team i Montreal som bygger ett helt nytt actionvarumärke, förmodligen för räkenskapsåret 2021, som också ser fantastiskt ut och är väldigt spännande. Ett nytt spel, med massor av nytt intressant gameplay, som jag inte tror någon har sett förut.

Både Anthem och Motive-spelet kommer med största säkerhet ha inslag som låter spelarna lägga mer pengar på spelen, i en eller annan form. Jourgensen tar Battlefield 4 som exempel: ett spel som fortfarande fyra år efter premiären är ett av företagets mest populära, men som man missar att tjäna pengar på eftersom det saknar pengagenererande tjänster.

Battlefield 4 är ofta det fjärde, femte eller sjätte mest spelade spelet, oavsett dag. Ofta ligger det konstant i topp tio – och det är ett fyra år gammalt spel.

Om vi hade en livetjänst på det och kunde hålla folk engagerade, ge dem ännu mer för att spela dem, skulle vi också ha möjlighet att försöka tjäna pengar på dem på längre sikt. Det är en enorm möjlighet, att fortsätta bygga live service-delen av våra affärer.

Live service-delen, alltså tjänster inbyggda i spelen som genererar pengar efter release, står tillsammans med mobilspel för en stor del av EA:s intäkter, säger Jourgensen.

Vi har den här underbara, ständigt grönskande sportgrejen som innebär att vi släpper nya sportspel varje kalenderår. Vi har den här fenomenala fontänen kopplad till våra affärer, och när du sen lägger på live service-affärer och mobilaffärer – både sport och annat – så har du plötsligt en väldigt bra affär. Omkring 75 procent av våra affärer kommer därifrån varje år.