Actionspel ett område det kommer satsas mer på, säger EA:s ekonomichef.

Mitt under värsta fekaliestormen mot EA på grund av företagets ekonomiska strategi i framförallt Star Wars: Battlefront 2 deltog dess ekonomiansvariga Blake Jourgensen i helgen på UBS Global Technology Conference. Han talade just om EA:s ekonomiska strategier, skriver Gamesindustry.biz, och att pengar tjänas på de årliga sportspelen men att allt mer kommer handla om prenumerationer och likannde som gör det möjligt att dra in stålar också efter release.

I fråga om spel sa han att EA ligger lite efter på actionområdet (alltså inte FPS som Battlefield), och att det är något man kommer ta sig an:

Action är uppenbart det område där vi missar mest, och skälet till att vi bygger Anthem och den nya titeln som Jade Raymonds team på Motive bygger i Montreal. Det är målet inom gaming. Det är ett vi inte lagt så mycket tid på eftersom vi varit så fokuserade på sport och förstapersonsshooters. Vi känner att det finns enorma möjligheter där.

Actinspelet från Motive kommer innehålla några intressanta gameplay-mässiga nyheter, om vi ska tro Jourgensen:

Vi har ett team i Montreal som bygger ett helt nytt actionvarumärke, förmodligen för räkenskapsåret 2021, som också ser fantastiskt ut och är väldigt spännande. Ett nytt spel, med massor av nytt intressant gameplay, som jag inte tror någon har sett förut.

Både Anthem och Motive-spelet kommer med största säkerhet ha inslag som låter spelarna lägga mer pengar på spelen, i en eller annan form. Jourgensen tar Battlefield 4 som exempel: ett spel som fortfarande fyra år efter premiären är ett av företagets mest populära, men som man missar att tjäna pengar på eftersom det saknar pengagenererande tjänster.

Battlefield 4 är ofta det fjärde, femte eller sjätte mest spelade spelet, oavsett dag. Ofta ligger det konstant i topp tio – och det är ett fyra år gammalt spel.

Om vi hade en livetjänst på det och kunde hålla folk engagerade, ge dem ännu mer för att spela dem, skulle vi också ha möjlighet att försöka tjäna pengar på dem på längre sikt. Det är en enorm möjlighet, att fortsätta bygga live service-delen av våra affärer.

Live service-delen, alltså tjänster inbyggda i spelen som genererar pengar efter release, står tillsammans med mobilspel för en stor del av EA:s intäkter, säger Jourgensen.

Vi har den här underbara, ständigt grönskande sportgrejen som innebär att vi släpper nya sportspel varje kalenderår. Vi har den här fenomenala fontänen kopplad till våra affärer, och när du sen lägger på live service-affärer och mobilaffärer – både sport och annat – så har du plötsligt en väldigt bra affär. Omkring 75 procent av våra affärer kommer därifrån varje år.

Jasså, som "ingen sett förr"?! Har de lagt ner utvecklingen på detta spel också då eller vad? :D 17/11 Jag gillar att öppna loot-lådor, mekaniken tilltalar mig (och många andra, därför den funkar) men jag är emot att ta betalt för random innehåll, oavsett om de har ett kosmetiskt värde eller gör mig bättre. 16/11 @Tomas Helenius: I payback och AC Origins tycker jag det är ok men det är ändå störande att se att man kan köpa sig progress. Bf2 har verkligen korsat linjen för vad som är acceptabelt. 16/11 Jag ogillar lotteriprylar och slumpade grejer överlag, har svårt för dem i spel. Men så länge det är frivilligt och inte kladdar ner upplevelsen (som i Forza 7 och Battlefront 2, där det är inbyggt i spelens struktur) har jag inga större problem med det... 16/11 Hahahahahaha xD Låt oss få spel med server browser och låt oss ha våra egna servrar istället så blir det ingen kostnad i längden för er jävla penga sugare! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Nej inget mer EA tack. Att de är så dumma att de går... 16/11 FZ-skribenter: Vad tycker ni om det som händer med spel i allmänhet och Battlefront 2 i synnerhet? Skulle vara intressant att få er syn på det hela? 16/11 FPS slotmachine challange? https://guides.gamepressure.com/dukenukemforever/gfx/word/-2071088484.jpg Förbeställ nu och få 100 credits gratis! 15/11 EA ni kanske borde tänka ett steg längre för jag har nu tappat allt intresse jag hade för både Anthem och det nya spelet A way out från Joes Fares och jag tror knappast jag är den enda som gjort så. På sikt kommer ni nog få se konsekvenserna av det här.... 15/11 @Carl Johansson-Sundelius: Jo jag märkte det också, får hoppas att det dyker upp någonstans. 15/11 Källan verkar nere, så kan inte se hela uträkningen. Men i dessa 3100 lootcrates de påstår att man måste öppna, finns det ju också kort, minimum 2 stycken. Påstår inte att de har fel, vill bara se hela uträkningen. 15/11
Skicka en rättelse