Microsofts viktiga onlinetjänst är gammal nog att köra moppe.

Den 15 november 2002 sjösattes Xbox Live, onlinetjänsten som innebar ett gigantiskt kliv framåt för multiplayer-spelande på ksonol.

Den stora förtjänsten är att Xbox Live standardiserade och förenklade onlinespelande på konsol. Tjänsten innebar också att man var tvungen att betala för att kunna spela multiplayer, något som framförallt pc-spelare än i dag inte är lika bekväma med men som anamats av konkurrenten Sony på Playstation. Ett årsabonnemang brukar normalt kosta ungefär 500 kronor, även om priset varierar. Med tiden innebar Xbox Live också en lättanvänd möjlighet att köpa och tanka hem spel och annat digitalt material, filmtjänster, statuspoängen Gamerscore, utdelning av spel gratis, spelrabatter, med mera.

Ursprungligen stödde vissa Xbox-spel tjänsten, men från Xbox 360 och framåt har den varit standard. Den finns i två smaker: gratisversionen Silver och betalvarianten Gold, där den senare krävs för att spela multiplayer på krysslådorna. När tjänsten släpptes till pc som Games for Windows – Live var den kostnadsfri, men så klantigt implementerad att den fick hinkvis med hat och skäll från användarna.

Xbox Live har enligt Microsoft-chefen Satya Nadella över 53 miljoner användare. Så grattis Xbox Live!

Skicka en rättelse