Dice höll en frågestund på Reddit men var frustrerande vaga i många av sina svar.

Det stormar rejält kring EA, Dice och de ekonomiska systemen i Star Wars: Battlefront II. Spelare menar att man tvingas spela i tusentals timmar alternativt gräva djupt i plånboken för att låsa upp allt. Nu har stormen tagit sig ända till Wall Street som oroar sig för säljsiffrorna.

Mitt i denna orkan har Dice vågat sig ut på nätet för att hålla i en frågestund på Reddit.

John Wasilczyk, exekutiv producent, Dennis Brannvall, associate design director och Paul Keslin, producent, (som varnades för att en AMA på Reddit skulle slå tillbaka mot dem, enligt trion själv) säger att de inte håller med om timmarna som krävs för att låsa upp saker i spelet och att deras prognos "är mycket snabbare" än spekulationerna. Wasilczyk säger:

But as more players come in, that could change. We're committed to making progression a fun experience for all of our players. Nothing should feel unattainable and if it does, we'll do what it takes to make sure it's both fun and achievable. As we update and expand Arcade mode, we'll be working towards making sure that players can continue to progress without daily limits.

Många svar från Dice är av "vi får vänta och se"-karaktär. Dice och EA hävdar att de samlar in data, lyssnar på feedback och justerar spelet om det är nödvändigt. En sak man emellertid lovar är att se över progressionssystemet. Keslin säger att förändringar kommer så snart som möjligt.

The goal with star card class level requirements, initially, was to make you go wide in the type of cards you get before you go deep in specializing which ones you want to upgrade. That said, we're hearing loud and clear that you'd prefer a system where playing a class or a character specifically will upgrade its level instead, so we're looking to make that change as soon as possible.

Då ska vi i åtanke att spelet ännu inte har släppts "på riktigt". Imorgon öppnar portarna för alla men av den senaste veckan att döma kommer det inte vara till klang och jubelsång. Keslin säger dock att EA och Dice är beredda att ha en dialog "även om vi tvingas möta en del hård kritik".

Fokuset har länge varit på hela industrin. Consensus är att så länge det är bara kosmetiska saker man får genom Loot Boxes så är man nöjd, för då kan de som gillar att ändra utseende på sin karaktär välja att investera pengar i Loot Boxes, och de som... 20/11 https://venturebeat.com/2017/11/16/star-wars-battlefront-ii-microtransactions-go-offline-until-ea-can-make-changes/ Earlier today, Electronic Arts chief executive officer Andrew Wilson had a phone call with The Walt Disney Company chief executive Bob... 17/11 Det har varit snack om detta hela 2017. EA råkar bara vara dem som gjort det värst och så är de lagom hatade redan och smutskastar Star Wars IP så inte så konstigt att folk är arga. 2k games, Warner Brothers, Bethesda och ett antal andra har fått kritik... 17/11 Grunden till alla problem löses inte med en serie tweaks från DICE och EA... https://www.youtube.com/watch?v=EdL9gqdeqBA 17/11 @Magroth: Verkar som Disneys chef gav EAs chef lite smisk under natten. 17/11 Microtransaktioner är väck för stunden åtminstone: https://www.ea.com/games/starwars/battlefront/battlefront-2/news/pre-launch-update?isLocalized=true 17/11 Jag har verkligen sett fram mot att spela kampanjen, men detta vågar man inte köpa! Verkar ju flopp om det nu är som alla säger. Men antar det kommer ändras, måste testa detta nånstans innan. 17/11 @Mortaigne: Det är bra om du länkar till detta rykte. Annars tomt prat. 17/11 Vet inte varför jag ens ger mig in i den här debatten men.... Jag själv är lite mitt emellan på något sett då jag inte riktigt tycker de förtjänar all den här kritiken. Snarare tycker jag att vi bör lägga fokus på hela industrin istället för att klanka... 17/11 Ryktas om att Disney har blivit förbannade och gett EA smisk för att de lurar barn att gambla och allmänt smutsar ner Star Wars IP:t. EA kanske tvingas backa? 17/11
Skicka en rättelse