Det ryktas att Disney tänker rycka rätten att göra Star Wars-spel från EA, detta efter den senaste tidens hårda kritik mot Star Wars: Battlefront 2. Inget är klart än, men för den händelse att Star Wars-facklan skulle ges till en annan utvecklare har vi funderat på hur det skulle kunna bli.

FZ-redaktionen har kikat i spåkulan, och så här tror vi det skulle gå.

Codename: Star Wars (Digital Illusions, innan EA)

Man gör ett ok spel, men det är ganska fult, har omodern fysikmotor och är inte alls så magiskt som fanbois hoppats på. Det kostar nämligen pengar att göra bra spel.

Star Wars Citizen (Cloud Imperium Games)

Större, bättre och snyggare än EA:s/Dices version. Och skeppen kostar bara från 10 000 kronor styck.

"Du kan ju gissa vad den där stora rackaren kostar"

Star Wars 2077 (CD Projekt RED)

Det hade blivit det överlägset bästa Star Wars-spelet någonsin, och alla – inklusive George Lucas – hade älskat det. Om inte pengarna tagit slut redan 2025 och både Disney och CDPR gått i konkurs.

Assassin´s Wars (Ubisoft)

Ett i grunden bra spel, fast med aningen otight kontroll, en karta som inte syns bakom alla sidouppdragsikoner och ett storymässigt ramverk som utspelas i en helt annan, helt ovidkommande tid. Någon hade visst problem med buggar också.

Grand Theft Microtransaction Wars (Rockstar)

Historiens blodigaste Star Wars-spel är ett faktum. Av fler skäl än att det är historiens första blodiga Star Wars-spel.

Star Wars: Porgstal (Running With Scissors)

Du trär en porg över mynningen och psykopatskjuter rebeller, Storm Troopers, wookies, siths, jedis och allt annat av organiskt ursprung. Sen pissar du liken i ansiktet medan du gnolar rasistiska trudelutter. Spelet suger, men alla fria ordets förkämpar köper och hyllar det av ideologiska skäl.

Ingen köpte ultravåldsamma Star Wars: Porgstal innan det togs upp i svenska tv-nyheter.

Call of Duty: Star Warfare (Activision)

Tight, linjär action – alla förundras över hur de hann göra spelet på bara ett år. Förklaringen ligger i att både spelmotor och spelidé har rötterna i 90-talet.

Loothstone (Blizzard)

Ett kortspel fyllt av kosmetiska lootlådor. Alla accepterar och köper, because Blizzard. 15 år senare släpps en Remaster som alla accepterar och köper igen. Because Blizzard.

Star Wars: Episode 1-36 – Jar Jar Will Remember That(Telltale)

Otight, linjärt (men Telltale hävdar motsatsen) äventyrande med hjärtskärande skickligt berättande. Förklaringen till att man hinner göra hela 36 delar ligger i att spelmotorn har rötterna i medeltiden.

Star Wars: Andromeda (Bioware)

Bioware Montreal gör ett tappert försök, men det slutar med att hela varumärket läggs i malpåse.

The Legend of Vader: Breath of the Sith (Nintendo)

Nintendo var först tveksamma eftersom projektet verkade för blodigt och för streaming-vänligt. Ändrade sig dock, och gjorde ett fantastiskt spel. Tyvärr kunde ingen spela det eftersom det var för stort för att få plats på Nintendos egen konsol.

Star Wars: Battlefront 2 (King)

Låt inte namnet förvirra dig: det här är exakt samma spel som EA:s Star Wars: Battlefront 2 innan mikrotransaktionerna ströps.