Vi förbereder dig för en framtid där EA förlorat Star Wars-licensen.

Det ryktas att Disney tänker rycka rätten att göra Star Wars-spel från EA, detta efter den senaste tidens hårda kritik mot Star Wars: Battlefront 2. Inget är klart än, men för den händelse att Star Wars-facklan skulle ges till en annan utvecklare har vi funderat på hur det skulle kunna bli.

FZ-redaktionen har kikat i spåkulan, och så här tror vi det skulle gå.

Codename: Star Wars (Digital Illusions, innan EA)

Man gör ett ok spel, men det är ganska fult, har omodern fysikmotor och är inte alls så magiskt som fanbois hoppats på. Det kostar nämligen pengar att göra bra spel.

Star Wars Citizen (Cloud Imperium Games)

Större, bättre och snyggare än EA:s/Dices version. Och skeppen kostar bara från 10 000 kronor styck.

"Du kan ju gissa vad den där stora rackaren kostar"

Star Wars 2077 (CD Projekt RED)

Det hade blivit det överlägset bästa Star Wars-spelet någonsin, och alla – inklusive George Lucas – hade älskat det. Om inte pengarna tagit slut redan 2025 och både Disney och CDPR gått i konkurs.

Assassin´s Wars (Ubisoft)

Ett i grunden bra spel, fast med aningen otight kontroll, en karta som inte syns bakom alla sidouppdragsikoner och ett storymässigt ramverk som utspelas i en helt annan, helt ovidkommande tid. Någon hade visst problem med buggar också.

Grand Theft Microtransaction Wars (Rockstar)

Historiens blodigaste Star Wars-spel är ett faktum. Av fler skäl än att det är historiens första blodiga Star Wars-spel.

Star Wars: Porgstal (Running With Scissors)

Du trär en porg över mynningen och psykopatskjuter rebeller, Storm Troopers, wookies, siths, jedis och allt annat av organiskt ursprung. Sen pissar du liken i ansiktet medan du gnolar rasistiska trudelutter. Spelet suger, men alla fria ordets förkämpar köper och hyllar det av ideologiska skäl.

Ingen köpte ultravåldsamma Star Wars: Porgstal innan det togs upp i svenska tv-nyheter.

Call of Duty: Star Warfare (Activision)

Tight, linjär action – alla förundras över hur de hann göra spelet på bara ett år. Förklaringen ligger i att både spelmotor och spelidé har rötterna i 90-talet.

Loothstone (Blizzard)

Ett kortspel fyllt av kosmetiska lootlådor. Alla accepterar och köper, because Blizzard. 15 år senare släpps en Remaster som alla accepterar och köper igen. Because Blizzard.

Star Wars: Episode 1-36 – Jar Jar Will Remember That(Telltale)

Otight, linjärt (men Telltale hävdar motsatsen) äventyrande med hjärtskärande skickligt berättande. Förklaringen till att man hinner göra hela 36 delar ligger i att spelmotorn har rötterna i medeltiden.

Star Wars: Andromeda (Bioware)

Bioware Montreal gör ett tappert försök, men det slutar med att hela varumärket läggs i malpåse.

The Legend of Vader: Breath of the Sith (Nintendo)

Nintendo var först tveksamma eftersom projektet verkade för blodigt och för streaming-vänligt. Ändrade sig dock, och gjorde ett fantastiskt spel. Tyvärr kunde ingen spela det eftersom det var för stort för att få plats på Nintendos egen konsol.

Star Wars: Battlefront 2 (King)

Låt inte namnet förvirra dig: det här är exakt samma spel som EA:s Star Wars: Battlefront 2 innan mikrotransaktionerna ströps.

Jag ser inget "konstant skydd" av EA i den här artikeln, inte heller i den senaste tidens nyheter om spelet (https://www.fz.se/arkiv/nyckelord/star-wars-battlefront-2). Om du är uppriktig: gör du det? Vi måste kunna skriva nåt som inte är EA-hat utan... 22/11 Glimten i ögat, visst, men kan inte låta bli att äcklas av FZs konstanta behov att skydda de giriga storföretagen. Jag väljer hellre den överdrivna dystopi ni målar upp, än den vidriga exploativa utsugarindustri vi har i dagsläget. Död åt EA. 22/11 Haha, det låter som formeln för ett mardrömsframkallande spel detta :D 21/11 @Banjo: Han Solo träffar bra. Han sköt först. Inte Greedo. 21/11 Har du spelat Star Wars episode 1: Jedi Power Battles? Ett spel som är i trakterna av vad du beskriver. :) Lite plattformsinslag men ganska mycket strider med ljussablar också och många olika kombinationer som man kan använda sig av (och låsa upp fler... 21/11 Det där är faktiskt inte alls en dum idé, och om det hela var upplagt som en av Jabba the Hutts våldsamma och farliga tävlingar skulle det till och med kunna fungera i Star Wars utan att bli krystat. Star Wars: Demolition finns ju, någon som spelat det?... 21/11 Betydligt mer träffsäker än både en Stormtrooper och den där prisjägarpersonen som sköt först i Mos Eisleys Cantina. 21/11 "Meesa very, very angry right now, meesa stepped in icky, icky goo!" 21/11 Ungefär Tjugo eller trettio år senare får Creative Assemblys nya chef Gregory McLucas slutligen nog och går ut officiellt med att DLC:t Holiday Special inte längre får räknas som officiell Total War: Star Wars - kanon! ;) 21/11 Ge mig bara ett Jedi Knight 3 med riktiga ljussabel dueller så är jag nöjd :) 21/11
Skicka en rättelse