Även pc- och PS4-spelarna ska få nya läget.

Soma är enligt mig en av de mest uppslukande upplevelserna som finns. Inte så mycket för sin skräck utan för stämningen, hur ensam det får en att känna sig och de fantastiska miljöerna. Spelet släpptes till pc och PS4 för två år sedan och når Xbox One-spelarna den 1 december.

Samma dag får Xbox- och pc-spelarna "safe"-läget (som kommer till Playstation 4 något senare). Exakt hur det här säkra läget kommer fungera vet vi inte. Det enda Frictional säger via Twitter är:

Protected from the hostile creatures below, let yourself sink into the mystery and atmosphere of PATHOS-II as you uncover the truth and determine the fate of the station.

Försvinner fienderna? Eller blir de helt enkelt ofarliga? Att ta bort fasa ur ett skräckspel är i 99 fall av 100 helt befängt, men Soma har så många andra förtjänster att jag ändå ser det som en kulturgärning att även räddharar ska få uppleva den här fascinerande vattenvärlden.

Istället för "Turn it up too 11!!" så sänker man ner det till en behaglig trea för dom som vill ha det så. Större frihet gör spelen bara bättre. 21/11 På min topp 20 lista av bästa spel ever. Fantastisk upplevelse med en riktigt obehaglig stämning och fiender som är rätt creepy. Ser verkligen fram emot Frictional Games nästa skräck titel. De är fan kungar i genren. 21/11 Det är väl skitbra. Valfrihet uber alles. Det är ju inget som stör dom som vill spela det på "riktigt". 21/11 @didde: Alla borde, bas spelet är underbart, den videon jag länkade är typ det värsta i spelet ;) 21/11 Ja, det här ger ju mig mer anledning att spela. Hatar att bli skrämd men älskar kuslig stämning 😊 21/11 hade önskat ett sånt läge i alien isolation, fyfan vilket otäckt spel men miljön var så grym o häftig man inte riktigt vågade ta det lugnt nån gång.. soma är ju samma rätt otäckt spel tyckte jag. 21/11 Tycker verkligen inte att poängen med spelet försvinner helt av detta, visst blir det lite mindre stressläskigt men stämningen och de psykologiska skräckaspekterna i spelet är kusliga nog i min mening för att bli en bra upplevelse ändå. 21/11 Kan knappast slå SlenderMan. 21/11 Soma är grymt bra, monstren har mindre betydelse för spelet och jag tror storyn kan hålla upp riktigt bra även utan dem. Dessvärre är det lite förbannelsen med skräckspel, ju läskigare du gör dem, desto mindre säljer de. 20/11 Läste i steam-forumet att vissa tyckte att spelet var roligare utan monster än med, troligtvis för att få uppleva atmosfären i en lugnare takt.... Soma är iallfall bland dom bästa spelen jag kört, och ligger rotat i minnet av någon anledning. 20/11
Skicka en rättelse