Open world-rollspel på gång från Forza-utvecklaren.

Efter tre Forza Horizon-titlar, där den senaste delen var helt enastående, kalibrerar brittiska Playground Games om siktet helt. I februari avslöjade man att man ska göra någon sort open world-spel (inte bilspel), och att man tänkte expandera inför det. Vilket man nu gjort, och i och med det öppnat en ny studio. Samtidigt klargör man att spelet i fråga blir ett open world-rollspel.

Och det är inga duvungar man rekryterat. Man har plockat in folk som tidigare jobbat med titlar som GTA V, Metal Gear Solid, Hellblade och Battlefront 2, skriver Gamesindustry.biz.

Från Rockstar North och Ninja Theory har man plockat in Will Kennedy och Juan Fernandez di Simon, som jobbat med GTA V och Hellblade: Senua’s Sacrifice. Från EA Dice kommer Star Wars: Battlefront 2-producenten Sean Eyesone, som tidigare gjorde Metal Gear Solid V och Ground Zeroes för Kojima Productions.

Vi har inga konkreta detaljer om det nya spelet, ej heller vilka plattformar det görs till. Men eftersom Forza-spelen bara släpps till Xbox och pc faller första gissningen på de plattformarna.

@cmd: Då hade Sean säkert någon liknande roll i SWBF2? Kanske bara såg över ting och gav några kommentarer. Längtar efter att se vad ni har för planer inför framtiden av SWBF2! 26/11 @Chassimannen: Han var iaf inte inblandad i produktionen, vet inte om han samtalade med nån vid sidan av :) Special thanks är en avdelning för personer som kanske feedbackat nån enstaka gång utan att impaktat spelet direkt så känner att DICE kopplingen... 25/11 Tjenare Gustav, jag lekte detektiv både för att verifiera dig som Technical Design Director (vilket är sant) och denna Sean Eyestone. Sean verkar ha fått ett "Special Thanks" till utvecklingen av Battlefield 1, men jag vet tyvärr inte om han är involver... 25/11 Sean vem från DICE’s BATTLEFRONT 2? Jag är Technical Design Director på swbf2, aldrig hört killens namn förut. 25/11 Intressant, både med tanke på att de gjort väl mottagna spel tidigare och med tanke på att de rekryterar personer som har jobbat med stora, framgångsrika spel tidigare. Har Microsoft ensamrätt på att ge ut deras spel? Hur ligger det till? Äger Microsoft... 24/11 ett fallout mmo med bilar som madmax ungefär :)) 24/11 hoppas på en ett riktigt härligt post apolyktiskt tripple AAA spel, fast i egen niche. dvs gamla byggnader som är helt förväxta av allt som växt fritt, områden som är sönder förstörda m.m Fantasy/sci-fi :) 24/11 Ska bli kul att se vad de lyckas bygga ihop. 24/11 Om det handlar om ett bilspel så vill jag se mod-support. Inga lootboxes och realistisk bilfysik med bättre ljud än Dirt Rally. 24/11 Spännande väg av MicroSoft. Hoppas projektet blir lyckat genom Playground Games. Tänker på Sonys Naughty Dog som gick från färgglada plattforms lir till "färgglada" spännande Uncharted serien. 24/11
Skicka en rättelse