Trixandet var inte riktigt slut.

Destiny 2 fick en del skäll i helgen. En Reddit-användare tog fram uppgifter som visade att spelet i hemlighet ändrar tempot för hur snabbt man tjänar XP. I vissa delar sänktes tempot för XP-insamling med upp till 95 procent.

I lördags valde Bungie därför att ta bort den här XP-variationen och istället låta XP:n flöda in i fast tempo. Man förklarade att följderna av ändringen analyseras och eventuellt väntar fler ändringar, som då kommer kommuniceras till spelarna.

Vad man inte berättade var att man samtidigt dubblade nivån för hur mycket XP som krävs för att levla upp; från 80 000 till 160 000. Men en annan företagsam Reddit-medlem har testat sig fram till att det efter det slopade XP-skalningen ändå bara gick ungefär 6 procent snabbare att tjäna XP. Och Bungie har nu gått ut och bekräftat höjningen.

XP-insamlingstempot i sig är kanske inte så mycket att bråka om, men i Bungies tweet hänger klasar av irriterade kommentarer. Bland annat kritiseras de för att två gånger på kort tid inte berättat om funktioner i spelet som en del spelare garanterat inte kommer uppskatta. Och bara tanken på att XP-tempot sänks för att locka folk att betala riktiga pengar för loot boxes (som bara innehåller kosmetiska saker) faller inte i god jord så här i Star Wars: Battlefront 2-tider.

Vad håller du inte med om? Att du får Bright engrams 6% fortare än vad du gjorde innan ändringarna är matematiskt korrekt då communityn på DestinyTheGame subredditen har räknat ut detta. Det var också dem som hittade "xp-felet" till att börja med så sku... 30/11 @whoo: Kan det kanske vara så att spelföretagen riktar sig till en vidare spelarbas genom detta samlar beteende? Kanske att det finns en kärn spelarbas med gamers som verkligen spelar spelen för att de gillar dem som de är, typ som att folk toklirade... 30/11 Tycker att det är AP tråkigt med random dropps.Fick exotiska saker i dom direkt det förstörde för mej. Och jag har tröttnat rätt hårt på spelet redan. Kör Destiny 1 och andra spel istället. Rättar och förklarar mej lite. Det är ok med random dropps. Men... 29/11 @uberpwnage2.0: Nja, håller inte med helt. Det folk *måste* veta här är att Bungie gör allt dom kan för att dölja de här förändringarna. Istället för att gå ut och direkt säga vad som förändras måste användare själva sitta och räkna för att verifiera... 29/11 Nej, mer än bara kosmetika. Man får även bright dust och för detta köper man fireteam medallions som ger en 4 timmar buff som höjer både xp rate och drop rate. Den stackar även så att om 2st i din grupp har den igång så blir det dubbel effekt. Än så län... 29/11 Visst men då ska man göra nemesis missions. På alla orker. I alla fort. Ca 6-8 gånger. ...Nej tack. Det är utdraget och fruktansvärt tråkigt. Som act är det fullständigt vansinne. 28/11 Fighting pits är ju värdelöst för att levla orcer. Att skicka dem på nemesis missions ger så mycket mer. Sen är det ju med fördel man kör med gem på ringen som ger +5 level när man rekryterar. Det blir så mycket lättare dessutom när man väl har startat... 28/11 Shaders o skit? Aja, då är det ingen fara, lirar bara casual ändå. Tack för svaret! 28/11 Håller med. Så tragiskt att "samlar-beteendet" har tagit över totalt. Känns som att folk spelar mer för "lvls" och "kosmetika" än att spela för att spela. Ett fint exempel på det var ju artikeln här på FZ för några dagar sen när nån hade satt en gummisn... 28/11 för mig var det aldrig att man behövde köpa lootlådor. Men det blir starkt rekomenderat för att kunna ta sig igenom act 4 innan du är helt less på allt som har med shadow wars att göra. Act 4 har ingen story och är bara en enda stor loop av att ta fort... 28/11
Skicka en rättelse