Han vill dock att spelaren ska "känna något".

Detroit: Become Human kritiseras just nu hårt av en brittisk politiker som menar att det är "helt fel att våld i hemmet är en del av ett spel, oavsett bakgrunden till det". Dame Esther Rantzen, journalist, uppmanar Sony att inte sälja spelet då "våld mot barn inte är underhållning".

"Det är en verklig mardröm för tusentals barn som tvingas genomlida dessa scenarion. Skaparna bakom spelet borde skämmas. Jag tycker det det är perverst. Vem tycker det är underhållning att slå ett barn?"

David Cage har ännu inte bemött den nya kritiken men i en intervju med Play UK (via Wccftech) berättar Cage att han inte är ute efter att delge ett budskap utan vill få spelaren att känna.

"Jag ville skapa en väldigt känslomässig upplevelse, och jag vill att spelarna ska känna någonting i Detroit – det är mitt mål som skapare. Olika människor kommer se olika saker i spelet, och det är jag helt okej med."

Undertecknad var ganska nyligen i Paris och kom hem med en stor förhandstitt.

Ja vi får se vad som sker men hans svar var ett rätt vacklande svar kan jag tycka som om han inte har en susning vad han själv vill att vi ska få ut av det, om olika spelare kan få ut olika saker så låter det som han inte vågar ta ställning varken emot... 07/12 Jävla idiot som inte har något annat att klanka ner på? Det är nödvändigt för att skapa en viss atmosfär, oavsett om det är en curbstomp från American History X eller detta. 06/12 Då förutsätter jag att hon anser att detsamma är sant för film och skönlitteratur. 06/12 Ungefär det här. Sen har jag extremt lågt förtroende för David Cage att skildra våld i hemmet på ett ansvarsfullt sätt, och tycker att literära verk som enbart existerar för att ställa frågor eller väcka känslor ofta blir lika hjärndöda som sådant som... 06/12 Löjligt, bara våldet inte glorifieras på något sätt spelar det ingen roll! Sen finns det hur många filmer och böcker som helst med samma grej, men spel är ju värst? 06/12 Som jag förstår det ska man skydda barnet från pappan. Skönt att veta att kontexten inte spelar någon roll. 05/12 Dame Esther Rantzen stod säkert och applåderade Siewert Öholm 1984 (eller hade, om hon vetat). Kommer alltid finnas ett antal som inte följer med utvecklingen oavsett om det gäller bilar eller kultur. "Datorspel" har ju varit i skottgluggen sen det börj... 05/12 Alla nya konstformer stöter på motstånd i början. Det är bara att ha tålamod och vänta på nästa generationsskifte samt försöka undvika att kläcka ur sig för många idiotiska motargument under tiden. Något som "gamers" generellt har väldigt svårt för. 05/12 Tyvärr baksidan av att spel inte är erkänd konst. Man ser det istället som ren underhållning som inte ska/bör/har intentioner att leverera ett budskap eller känslor. Sen säger det mer om kritikerns insikt i spelvärlden än om spelvärlden i sig :( 05/12 Men fullt normalt och underhållande att mörda människor i andra spel 05/12
Skicka en rättelse